Aynasız Full Frame Karşılaştırması: Sony a7x – Nikon Z – Canon R

Full frame aynasız pazarının tartışmasız lideri Sony’yi sonunda az da olsa rahatsız edebilecek bir gelişme yaşanıyor şu sıralar.  Nikon Aynasız pazarına Full frame iki fotoğraf makinesi ile tekrardan giriş yaparken Canon da boş durmuyor ve ardı ardına açıklıyorlar full frame aynasız modellerini. Nikon aynasız Full Frame Z6 ve Z7 ‘yi ve Canon da EOS R ‘yi duyurdular. Sonunda!!! Ben de boş durmak istemedim ve Bu yazımda full frame aynasız Nikon Z6 ve Z7 ile Canon OES R‘nin özelliklerini ve bunu yan ısıra Sony A7x ve A7R x serileri ile karşılaştırmasına kısa kısa olsa da değindim. Ayrıca gözlerini yeni açmış bu iki fotoğraf makinesini fiyatlarına da tartışacak, olumlu ve olumsuz yönleri ile kullanıcılar arasında tercih edilebilirliğini belirlemeye çalışacağım. Buyurun başlayalım.

Öncelikle Nikon yada Canon gibi fotoğraf makinesi pazarında ciddi söz sahibi olan firmaların ‘Aynasızlar’ favori olmaya başlamışken ve kullanıcı ‘Aynasızlar’a yönelmişken niçin ihtiyaçlara göre Full Frame makine üretmediğini hep merak ettim. Merakımdan öte böyle ürünlerin piyasaya sürülmesini temenni ve talep ettim. Nikon daha önce J ve V seri ile Nikon 1 olarak, Canon da EOS M olarak aynasız piyasasına girmiş olsalar da yeteri kadar ses getiremediler. Hele Nikon bu yılın başında üretimi durduğunu duyurmuştu. Belli ki arz yeterli değildi; zira rakipleri de çok güçlü idiler. Ve crop çarpanı 2.7x olan sensörleri ile lens darlığı ve küçük sensörün dezavantajlarını da ekleyince rekabette üstleri zorlayamadı. Eski seriyi bitirmesinin diğer bir nedeni de fullframe hazırlıklarıymış; anlamış olduk. Canon EOS-M Nikon1 e göre daha çok talep görmüş olsa da hiçbir zaman tam profesyonellere hitap edemedi ve kendi DSLR’ni hiçbir zaman geçemedi.

Aşağıdaki tabloda ise Nikon Z6-Z7 ve Canon EOS R’nin özelliklerini ve Sony A7 serisi ile karşılaştırmasını görebilirsiniz.

Makinenin adıSony A7 iiSony A 7 iiiSony A7 RiiSony A7 R m3Nikon Z6Nikon Z7Canon EOS R
Çözünürlük24 mp24 mp42 mp42 mp24,5 mp45,7 mp30,3 mp
Sensör tipiFull Frame / Cmos Full Frame / BSI-Cmos Full Frame / BSI-Cmos Full Frame / BSI-Cmos Full Frame /BSİ- Cmos Full Frame / BSİ-Cmos Full Frame / Cmos
Deklanşör hızı1/80001/80001/80001/80001/80001/80001/8000
İSO hassasiyeti50 – 25600 (51200 e arttırılabilir)50 –25600 (204800'a kadar artırılabilir)50 – 25600 (102400'a kadar artırılabilir)50 – 32000 (102400'a kadar artırılabilir)100 –51200 (50-204800 arttırılabilir)64 – 25600 (32-102400 e arttırılabilir)100 –40000 (50-102400 arttırılabilir)
Video1920 x 1080 video3840 x 2160 video3840 x 2160 video3840 x 2160 video3840 x 2160 video3840 x 2160 video3840 x 2160 video
Seri çekim hızı5 fps10 fps5 fps10 fps12 fps9 fps8 fps
Ekran3 " –Eğilebilir- 1229K 3 " –Eğilebilir- 921K -Dokunmatik 3 " –Eğilebilir- 1230K 3 " –Eğilebilir- 1440K -Dokunmatik 3,2 " –Eğilebilir- 2100K -Dokunmatik 3,2 " –Eğilebilir- 2100K -Dokunmatik 3,15 " –Eğilebilir- 2100K
VizörElektronik-2359KElektronik- 2360KElektronik-2359KElektronik- 3686KElektronik-3690 KElektronik-3690 KElektronik-3690 K
Netleme noktası sayısı117/ 99 çapraz693/425 çapraz399/ 25 çapraz425/ 399 çapraz273493şimdilik bir muamma
Ebatlar127 x 96 x 60mm127 x 96 x 74mm127 x 96 x 60mm127 x 96 x 74mm134 x100,5 x 67,5 mm134 x100,5 x 67,5 mm135,8 x 98,3 x 84,4 mm
Ağırlık599 gr650 gr625 gr657 gr675 gr675 gr660 gr
WifiVar Var Var Var Var Var Var
Dahili FlaşYokYokYokYokYokYokYok
Pil340 çekime kadar710 çekime kadar340 çekime kadar650 çekime kadar310 çekime kadar310 çekime kadar370 çekime kadar
Duyuru tarihi20 November 2014 24.02.201810 June 201525 October 201724 March 190024 March 19009 April 1900
Hangi modelin yerine çıktıA7 yerinea7 m2 yerineA7 R yerineA7 Rii yerine ilk makine ilk makine ilk makine
fiyat1099 dolar1999 dolar1999 dolar2999 dolar1999 dolar3399 dolar2299 dolar
Segment İleriİleri İleriİleri İleri İleriİleri
Ekstra Sony E mount ,
Faz algılamalı af,
yüz algılamalı af,
kontrast algılamalı af,
nfc,
En Hızlı Flaş Senkronizasyonu 1/160,
Hdmı,
Gövde üzerine uygulama indirilebilir,
mikrofon girişi,
kulaklık girişi,
çevresel sızdırmazlık,
sensör üzerinde görüntü sabitleme sistemi;
Sony E mount ,
Faz algılamalı af,
yüz algılamalı af,
kontrast algılamalı af,
nfc,
En Hızlı Flaş Senkronizasyonu 1/250,
usb 3.1,
Hdmı,
mikrofon girişi,
kulaklık girişi,
çevresel sızdırmazlık,
sensör üzerinde görüntü sabitleme sistemi;
2 adet kart girişi,
slog destekli 120 fps video,
Sony E mount , Faz algılamalı af,
yüz algılamalı af,
kontrast algılamalı af,
nfc,
En Hızlı Flaş Senkronizasyonu 1/250,
micro usb
Hdmı,
Gövde üzerine uygulama indirilebilir,
mikrofon girişi,
kulaklık girişi,
çevresel sızdırmazlık,
sensör üzerinde görüntü sabitleme sistemi;
AA filtresi yok,
, sessiz çekim,
Sony E mount ,
Faz algılamalı af,
yüz algılamalı af,
kontrast algılamalı af,
nfc,
En Hızlı Flaş Senkronizasyonu 1/250,
Hdmı,
usb3.1,
mikrofon girişi,
kulaklık girişi,
çevresel sızdırmazlık,
sensör üzerinde görüntü sabitleme sistemi;
slog ve hdr destekli 120 fps video,
bluetooth,
Anti Alias filtresi yok,
2 adet kart girişi,
sessiz çekim,
elektronik titreşimsiz perde,
Nikon Z mount ,
Faz algılamalı af,
yüz algılamalı af,
kontrast algılamalı af,
nfc,
Bluetooth ,
En Hızlı Flaş Senkronizasyonu 1/200,
typ e C usb grişi,
type C Hdmı,
mikrofon girişi,
kulaklık girişi,
çevresel sızdırmazlık,
sensör üzerinde görüntü sabitleme sistemi;
full hd 120 p yavaşlatılmış video
Nikon Z mount ,
Faz algılamalı af,
yüz algılamalı af,
kontrast algılamalı af,
nfc,
Bluetooth ,
En Hızlı Flaş Senkronizasyonu 1/200,
typ e C usb grişi,
type C Hdmı,
mikrofon girişi,
kulaklık girişi,
çevresel sızdırmazlık,
sensör üzerinde görüntü sabitleme sistemi;
full hd 120 p yavaşlatılmış video,
low pass filtre yok
Canon RF mount ,
Faz algılamalı af,
yüz algılamalı af, kontrast algılamalı af,
Bluetooth ,
En Hızlı Flaş Senkronizasyonu 1/200,
typ e C usb grişi,
type C Hdmı,
mikrofon girişi,
kulaklık girişi,
çevresel sızdırmazlık, 10 bit full hd 60 p ve hd 120 p yavaşlatılmış video,
sessiz deklanşör

Nikon tam kare aynasızlar görüldüğü gibi Nikon Dslr’ların geliştirilmiş halleri ile çıktı görücüye. Sanki Z6, D750 nin devamı, Z7 de D850 nin devamıymış gibi. Tabi aynasız kategoride. Canon EOS R ise sanki 5d m4 ile 6dm2 arasına konumlandırılmış gibi. Özelliklerinden anladığım kadarıyla böyle olmalı.

 

Tabloya bakıldığında, makinelerin donatıldığı özelliklerin Sony A7x serisi ile benzer veri gösterdiğini görüyoruz. Bu da bize rekabetin güçlü olacağını doğrudan gösteriyor.  Rekabet başta müşteri olarak kapitalist sistemde herkesin işine gelir. Fiyatlar revize edilebilir, rekabetçi teknoloji doğar. İlerleyen günlerde farklı fotoğraf makinesi firmalarının da aynasız Full Frame pazarına girebileceğini varsayarsak, rekabetten dolayı bir fotoğraf makinesinden beklenmeyecek özellikler ile donatılacağını tahayyül edebiliriz. İyi oldu bu modeller, iyi oldu…

Tablo incelendiğinde markaların farklı olmasına karşın özelliklerinin yakın olduğunu görebiliriz. Teknolojini geldiği nokta gerçekten de sınırları zorluyor. En Üst teknoloji ile donatılan bu fotoğraf makineleri arasında elbet birkaç temel farklılık da bulunuyor. En belirgin fark Sonya7 m3 ile başlayan yeni nesil pil kapasitesi. Bilindiği gibi aynasızların en önemli dezavantajı pil ömürleri oluyor. Önceden beridir kullanıcıların kızdıkları ve eleştirdikleri bir mevzudur bu. Sony 2018 in hemen başında çıkardığı a7m3 ile pil sorununu neredeyse aşmışa benziyor. Tek pille 700 ün üzerinde fotoğraf çekilebilirken Nikon ve Canon henüz yolun başındayken pil konusuna odaklanmamış olacaklar ki normal bir aynasızın pil ömrü kadar performans gösterebiliyor. Yalnızca 310-370 çekim ile vasatı aşamazlarken ilerleyen zamanlarda bu sorunu nasıl yeneceklerini de merak ediyorum doğrusu. Sony yaklaşık 6 yıl beklemişti çünkü…

Nikon ve Canon’un ortak 2. eksikliği ise çift kart slotunun olmaması olarak göze çarpıyor. Bu bir sorun olmayabilir elbet. Lakin profesyoneller için çok önemli olabiliyor. Sony 3. seride artık çift slot ile görücüye çıkabilmişken CANİKON’un halletmesi gereken işlerden birisi de bu. Neyse; Çift yuva olmuş olması markaların değerini yükseltebilir diye düşünüyorum ve uzatmadan geçiyorum.

Fiziksel olarak birbirine çok yakın boyutları olmasına karşın Nikon’un bir tık daha büyük ve az biraz daha ağır olduğunu da söylemeliyim. Canon az daha hafif ancak en hafif Sony. Bahsi geçen rakamlar çok küçük de olsa belirtmek için ekledim yazıma. 6mm enden 4 mm boydan daha büyük olmasına karşın genişlikten biraz daha az olması da iyi bir şey. 25 gr kadar da ağırlıktan fark ediyor.

Nikon ve Canon’un kesinlikle iyi yapmış dediğim diğer bir özelliği ise, üst LCD bilgi ekranı. Sony de alışık olmadığımız bu durumu eleştiri olarak da dile getirmiştim. Minik bir LCD ekranın kullanımı kolaylaştıracağı çok bellidir. DSLR alışık olduğumuz işimizi kolaylaştıran bu ekranlar bahsettiğimiz aynasız makinelerde daha da geliştirilmiş. Sony A7m3’e dahi yerleştirmemiş bu ekranı. Diyecek laf bulamıyorum…

Nikon ve Canon’da hoşuma giden diğer bir ayrıcalık da makinenin DSLR edası ile ele daha iyi oturması oldu. Özellikle de Canon eos R’nin. Sony bu konuda kendini ilk makinesi a7 den sonra çok geliştirdi ve ideale çok yaklaşmış olsa da, CANİKON fotografik Background’ları sayesinde meseleyi baştan çözmüş. Ayrıca göreceli bir kavram olsa da şekilleri Sony’den daha hoş olmuş; itiraf etmeliyim.

Video özelliklerinin birbirine yakın olduğunu görüyoruz, detaylı incelemeler yaptıktan sonra derinlemesine girebileceğim bir konu olduğundan üstün körü geçiyorum. Her birinin 4k çözünürlüğe ulaşmış olması, mikrofon ve kulaklık girişlerinin olması, 10 bit log sistemlerinin olması bu makinelerle fotoğraf ile beraber kaliteli videoların da çekilebileceğinin göstergesi. 120p yavaşlatılmış çekimi Nikon ve Sony Full HD çözünürlükte yapabilirken Canon sadece HD çözünürlükte gerçekleştirebiliyor. Bu ciddi bir eksiklik olabilir. Canon teorikte az geride gözükse de kullanırken aradaki farkın hissedilmeyecek az olacağını tahmin ediyorum.

CaNikon’a bir artı daha yazabileceğim diğer bir farklılık ise ekranı ve elektronik vizörü. Hem ekran hem vizör daha fazla çözünürlük sunuyor. Ayrıca ekranları Sony’den 0,2’’ daha büyük. Hareket yönü bakımından Canon’a ‘+’ yazıyorum. Her yöne dönebilen ekran sistemi ile Sony ve Nikon’a fark atıyor. Sony’ye de ‘–‘ yazıyorum; çünkü ekran çözünürlüğünü 2. Seridekinden bile daha düşük. CaNikon 2100K sunarken Sony 7m3 sadece 921k.

Netleme noktası sayısında ‘Sony’nin eline su dökebilecek bir müddet daha çıkmaz’ derken Canon’un karmaşa yaratan nokta sayısı hala anlaşılabilmiş değil. 2556 gibi astronomik bir sayıdan bahsediliyor ki bence bu sayı şu anlık ulaşılamaz ve gereksiz. Gerçi farklı kaynaklara göre 143 gibi bir sayı daha var. Bu sayı keza normal. Nikon Z7’de 493 netleme noktası ile kendinin zorlu bir rakip olduğunu bir kez daha göstertmekte. Zira a7Rm3 bile 425 netleme noktasına sahip. Lakin 693 netleme noktası sayısı ile Sony a7 iii açık ara önde.

Seri çekim hızı Z6 da saniyede 12 kare iken Z7 de 9 kareye düşüyor. Arada pek fark olmasa da niçin Z7’de de 12 fps olmadığını merak ettim doğrusu. Sony’de ilk iki seride 5 fps iken son seri makinelerde 10 fps’ye çıkarıldı. Canon eos R ise 8 fps performans sunuyor. Görüldüğü gibi sayılar birbirine çok yakın ve tercihte bulunmak zor. Bir birine yakın olduğundan üstünlük olarak bir tarafı seçmek etik olmayacak.

Wifi ve bluetooth bağıntılarının var olması, uzak bağıntı ve uzaktan kontrol için elzem özellikler. Sony’de çok sıklıkla başvurduğum ve kullanması kolay bu özelliği Nikon’da D5300’de deneyimlemiştim. Canon da şahsen denemesem de kullanıcılar memnun. Nikon-Sony arasında Sony’nin uygulamasının daha kullanışlı olduğunu düşünüyorum. Ama bu Nikon’unki kullanışsız anlamına gelmemeli. Ayrıca Sony makineler üzerine uygulama yüklenebilme özelliğide barındırıyor. Bu yıllardır Sony makinelerde olan bir durum. Canon ve Nikon’da böyle bir mevzu görmemiştim. Aynasızlarda durum farklı mı henüz bilinmiyor. Makinelerin upgrade edilmesi de güzel oluyor, CaNikon’da olmasını çok isterim.

Çok önemli bir ayrıntı değil ama bahsetmek istedim yine de: Canon ve Nikon’da flaş senkron hızı max 1/200 iken Sony de1/250. Sony daha hızlı senkron yapabiliyor anlamına da gelir bu. Özellikle gündüz güneşli havalarda, açık diyaframlı bir lens ile hss özelliği olmayan basit flaş kullanacaksanız Sony devedeki kulak kadar daha avantaj sağlayacaktır. Hazır flaştan mevzu açılmışken bahsi geçen tüm ürünlerde yerleşik flaşın olmayışını eleştiriyorum. Yerleşik olmuş olsa idi zor zamanlarda hayat kurtarabilirdi.

Nikon Z7 de Sony a7R m3 te olduğu gibi Anti Ailas (LowPass)  filtresiz şekilde geliyor. Megapikseli de benzer özelliklerde. A7Rm3 42mp çözünürlükte iken Z7 45,7 mp çözünürlüğe sahip. Canon eos R ve diğer Sony modellerinde böyle bir durum söz konusu değil. Bu filtrenin olmayışı yüksek çözünürlüklerde daha keskin görüntüler sunuyor (muş).

Gelelim lens durumuna.

Canon’un RF mount ilk lensleri
Nikon Z mount yol haritası
Nikon’un Z mount ilk lensleri

Eskiden Sony e mountu eleştirdiğimiz noktalarda şimdi CaNikon ff aynasızları eleştireceğiz. Nikon aynasızlarda bu sefer Z mount  ve Canon da RF mount kullanıyor. Şimdilik Canon’da  4, Nikon’da ise sadece 3 lens alternatifi var. Fakat Nikon ve Canon da ekibi yol haritası da hazırlamışlar. 2020 ye kadar 10 civarında lensleri olacakmış. 10 adet lens profesyonel kullanıcılar için kafigelmeyecek. Belki bir nebze-sanırsam-sanki Z mounta çeviren otomatik fokus adaptör olan FTZ, ve Canon da da 3 adaet eos r- ef adaptörü bu lenslerden daha çok iş yapar gibi geliyor bana. Bu adaptörlerle eski lensler kullanılabilecek.  Hatta Canon’daki adaptörlerin bazılarına ise filtre falan da takılabiliyormuş. Sony’de bilindiği gibi LEA- serisi 4 adaptör mevcut… Ayansız olunca daha çoook adaptöre bağlı yaşayacak gibiyiz. Diğer bir taraftan Sony’yi hunharca eleştiren ‘’CANikon’cu’’ arkadaşları görecem ben. Çok eğlenceli olacağa benziyor. Eleştirip de başına gelince ‘olur öyle şeyler’ demeleri yok mu hele…

Canon EF mount lensleri RF mount’da kullanabilmek için 3 farklı lens duyurmuştu.
Nikon yeni nesil aynasızlarda eski full frame lensleri kullanabilmek için adaptörünü de tanıtmıştı

Nikon’un fotoğraf makinelerinde ilk olarak kullandığı fakat Canon kullanamadığı bir özellikle bitirmek istiyorum: 5 eksenli sensörden titreşim engelleme. Sonunda Nikon’da gördüm ya yeter de artar bana!!! Sony başta olmak üzere, Olympus, Fujifilm, Panasonic yıllar öncesinden başlamışlardı halbuki kullanmaya. Sony de çok işe yarayan bu özelliğin umarım Nikon’da da kazasız belasız kullanılabildiğini görmek istiyorum açıkçası. Canon ise kendi ayağına sıktı bence. Yakın bir zamanda farklı makinelerde bu özelliği duyurmazsa çok şey kaybedecek. Artık titreşim engellemeli lenslere gerek kalmıyor. Hatta bu sistem lenslerdeki titreşim engelleme sisteminden daha iyi. Ayrıca her lense eklenecek masraftan da kaçınılmış oluyor. Ah Canon Ahhh… Gerçi video çekerken titreşim sistemi varmış!!! Niçin fotoğraf çekerken yoksa… 🙁

Fiyatlandırmaya gelecek olursak: Pahalı. Döviz kurundan dolayı bizde çok daha pahalı. Nikon Z6 2bin dolara, Z7 de 3400 dolara görücüye çıktı. Eos R ise 2300 dolardan sürüldü piyasaya.  Z7 de altın tozumu var ki Z6 dan 1400 dolar daha pahalı merak ettim doğrusu. Benzer bir durum a7 ile a7R serisinde de vardı ama bu kadar fark var mıydı bilemiyorum. Bu fiyatlara amatörler tarafından tercih edilebilirliği düşük. Yurt içinde Z6’nın 13000 tl civarında  ve Z7’ise 22000 tl ve EOS-R ‘nin 15000 civarında vitrine çıkacağını tahmin ediyorum. Bu bir tahmin çünkü henüz yurt içi satışa sunulmadı. Bekleyip göreceğiz.

Algılayıcı teknolojilerine pek girmedim fark ettiyseniz. Pek de girmeyeceğim aslında. Full frame çok kaliteli sensörler. Arkadan aydınlatmalı falan. Muhakkak çok kalitelidir. BSİ olanlarda var… Bir de Nikon sensörünü Sony’den alıyor. 🙂

Bu son cümlem biraz ağır olmuş olabilir. Ama gerçekler bazen acı olabiliyor.

Epeyce karşılaştırma yapmışım 🙂 okuduğunuz için teşekkürler. Işığınız kaliteli olsun.

Yazar: FatihA

Bir Cevap Yazın