Canon EF-S 17-55mm f2.8 İS USM KULLANICI İNCELEMESİ

Lensin adı Canon EF-S 17-55mm f2.8 İS USM/aps-c
Yapı malzemesi Plastik
Ağırlık 645gr
Uzunluk 12cm-14,6cm
Eleman 12 grupta 19 eleman
Minimum netleme mesafesi 35cm
Diyafram yaprağı sayısı 7
Maksimum büyütme X0,17 (55mm de)
Sarsıntı engelleyici 3 kademeli İS- 4 durak etkili
Max- min diyafram açıklığı 2,8-22
Filtre çarı 77
Menşei Japon

Canon firmasının APS-C format makineler için ürettiği en kaliteli lens olarak bilinen Canon 17-55mm f2.8 is USM lensi sizler için inceledim.

Lensin teknik özelliklerinin bazılarını yukarıda yazdım. Bu özelliklerden bazıları dikkat çekici. Örneğin yapısında 12 grupta 19 eleman bulundurması gibi. Bu kadar fazla eleman çok rastlanılan bir durum değil. Muhakkak firma bu kadar çok merceği ışığı daha doğru kullanmak için dizayn etmiş olmalı. Bazı kullanıcılar için, ”sensör ile gelen ışık arasına mercek de dahil ne kadar malzeme dizilirse görüntüde o kadar kalite kaybı yaşanır’’ teorisi hakim. Açıkçası mühendislik bilgim sınırlı olduğu için bu yorumun doğruluğunu ancak kullanarak anlamaya çalışıyorum. Canon 17-55mm’de ise 19 optik elemana rağmen görüntü kaybı yaşanmadığını; bilakis kalitesinin L serisi lensler kadar iyi olduğunu gördüm. Dolayısı ile bu tez benim açımdan çürümüş oldu.

Canon 17-55mm fiyat olarak APS-C sensörler için üretilen en pahalı lenslerden birisi. Sıfır fiyatı günümüzde 3600-3800 TL civarında. Ve her satıcıda bu lens bulunmuyor. Nadir bulunan lenslerden birisi yani. Benzer durum 2. el fiyatların da yansıyor. 2. el de daha değişken olmakla beraber 2000 TL civarı bir fiyatı var. Yine aynı şekilde 2. el piyasasında da nadir olarak bulunabiliyor. Şahsi kanaatime göre az rağbet görmesin sebebi kalitesinden değil, fiyatını çok yüksek olmasından kaynaklanıyor. 17-55mm aralığı günlük kullanım için çok ideal bir aralık. Birçok kullanıcı farklı markalarda benzer aralıkta f2.8 diyaframlı birçok lens kullanmakta. Yani aslında aralık ve diyafram için çok ideal olmasına karşın fiyat olarak kullanıcılara yüksek geldiği için talep çok düşük düzeyde kalıyor.

Canon 17-55mm lens ile 55mm f2.8 de çekildi
Canon 17-55mm lens ile 35mm f2.8 de çekildi
Canon 17-55mm lens ile 17mm f2.8 de çekildi

Canon 17-55mm f2.8 İS USM lensinde dikkat çeken diğer bir durum ise lenslerde fazla karşılaşılmayan Süper Tayf kaplaması. Bu kaplama parlamayı ve gölgelenmeyi üst düzeyde engelliyor. Yani en azından teoride öyle olduğu iddia ediliyor. Aynı zamanda gerçek renk elde edilebilmesine fayda sağlıyor, görüntünün yüksek çözünürlükte olabilmesini ve renklerin daha canlı olmasını da sağlıyor (muş). Açıkçası lensin görüntü kalitesi, renkleri ve kontrastı oldukça iyi düzeyde. Lakin bunun söylendiği gibi tayf kaplamasından mı yoksa farklı bir sebepten mi olduğunu bilemiyorum. Sebebi ne olursa olsun lens gerçekten kaliteli görüntüler üretiyor. Kontrası ve renkleri sanki L serisi kaliteli lensler gibi. Zaten bu lens için ‘gizli L’ lakabı takılıyor. Bence de optik olarak L serisi lenslerle aynı kalitede. Hem elemanlar arasında L serisinde kullanılan UD eleman da içeriyor. Fakat yapı melemesi vs olarak L serilerinden biraz altta kalıyor.

Canon 17-55mm lens ile 38mm f2.8 de çekildi
Canon 17-55mm lens ile 55mm f2.8 de çekildi

 

645gr ağırlığı ile kofti bir lens olmadığını ilan ediyor. Ele oturan bir yapıya sahip. Kesinlikle profesyonel kullanıcı gibi hissettiriyor. Zira amatör kullanıcılardan daha çok profesyonel kullanıcılara hitap ediyor. Ürün çekimlerinde ya da düğün çekimlerinde tereddüt etmeden kullanılır. Hatta crop makine ile yapılan çekimlerde 24-70mm yerine bunun kullanılması daha uygun olacaktır. Zaten 35mm formatına göre 27- 88mm ye tekabül geliyor. 24-70mm ise 38-112mm denk geliyor. Açıkçası 38mm ban göre dar kalır. APS-C sensörlü makineler için Canon 17-55mm f2.8 İS USM çok ideal bir lens.

Canon 17-55mm f2.8 İS USM objektifimizde 3 yönlü İS mevcut. Teoride 4 duraklık avantaj sağladığı iddia ediliyor. Uygulamada 3 durak hissediliyor; fakat daha dikkatli kullanılırsa belki 4 durağı da fark edebilirsiniz. Aynı zamanda ultrasonic (USM) motoru sayesinde otomatik netlemeyi daha sessiz ve doğru yapabilmekte.  Netleme yaparken beklendiği gibi ön eleman dönmesi gibi şeyler olmuyor.  17mm den 55mm’ye zoom yapıldığında lens önden 2.7 cm kadar büyüyor.

florasan ışığında tripod yardımıyla 55mm f2.8 de çekildi.
florasan ışığında tripod yardımıyla 55mm f4 de çekildi.
florasan ışığında tripod yardımıyla 55mm f5.6 de çekildi.
florasan ışığında tripod yardımıyla 55mm f8 de çekildi.
florasan ışığında tripod yardımıyla 55mm f11 de çekildi.

Lensi kullanıyorken fark ettiğim olumsuz bir durum söz konusu; ön optik camın içinde toz birikmesi olmuştu. Çok dikkatli kullanmama rağmen maalesef küçük toz parçaları lensin içine kaçıyor. Nasıl ve nereden lensin içine girdiğini anlayamadım. Gerçi mercek olduğu için büyütülerek görünen toz parçaları, göründüğünden daha küçükler. Görüntüye etki ettiğini de hiç fark etmedim. Belki çok kısık diyaframlarda etki edebilir. Fakat ne olursa olsun içine kaçan toz taneleri mide bulandırmaya yetiyor. Bu konuda dikkatli olunması gerekiyor.

Canon 17-55mm f2.8 İS USM karakteristik tarzda değil de normal bokehler üretiyor. Objeyi arka plandan ayırması APSC formata göre gayet ideal. 50-55mm de rahatlıkla portre çekilebilir. Aşağıda örneklerini göreceksiniz. Keskinliği zoom lens kategorisinde sınırları zorluyor. Kaliteli prime lens keskinliği yok belki ama çok yakın. Renk ve kontrast olarak müthiş. Bu konuda hiç laf edemem. CA oluşumu fark edilir düzeyde değil. Bu konuda Süper Tayf kaplamasının etkisinin büyük olduğunu söylemek yanlış olmaz. Belki de Canon bu lensin fiyatını bu yüzden bu kadar yüksek tutuyor.

Canon 17-55mm lens ile 50mm f2.8 de çekildi
Canon 17-55mm lens ile 55mm f2.8 de çekildi

Canon 17-55mm f2.8 İS USM lens manüel makinelerde kullanmaya uygun değil. Sadece elektronik DSLR makinelerde kullanılabilir. Çünkü üzerinde diyafram halkası yok. Diyafram sadece makine üzerinden kontrol edilebilir. En büyük diyafram açıklığı 2.8 iken en kısık açıklık ise f22. Netleme halkası, bayonete yakın kısmında. Netleme sırasında dönme yapmıyor. Zoom halkası, netleme halkasından daha kalın. Sert ya da yumuşak değil. El yordamıyla kolayca kullanılabiliyor. Lens 17mm de baş aşağı tutulduğunda kendiliğinden akıp gitmiyor. Sanki gizli bir kilit var gibi. Fakat 17mm den ileri bir değerde baş aşağı tutulduğunda akıp gidiyor. Bu akıp gitme aşağıda bir objeyi çekerken zaman zaman netlik kaybına yol açtığı da olabiliyor. O yüzden bu tarz çekimlerde netlik halkasından tutulması daha uygun olur.

Bu arada yüklemiş olduğum fotoğraflarında maalesef küçültmekten kaynaklı görüntü kayıpları yaşanabiliyor. İncelemelerinizde, göz önünde bulundurmanızı istirham edeceğim. (Çekimlerimi de Canon 700D ile yaptım.)

Kimler için öneririm?

APSC sensörlü fotoğraf makinesi kullanan amatör ve özellikle de profesyonel kullanıcılar için tavsiye ederim. 24-70mm lense 5bin TL para verebilen kullanıcılar bu lens için de 3500 TL verirse fazla olmaz. 2. El temiz ürünlerin değerlendirilmesini daha çok tesviye ederim.

Yazar: FatihA

Bir Cevap Yazın