Carl Zeiss Jena ddr 200mm f2.8 sonnar Kullanıcı İncelemesi

 

Carl Zeiss jena ddr 200mm f2.8 sonnar (kısaca CZJ 200mm ) üretimine 1978 yılında başlamış ve 1990 yılında son verilmiştir. İki sürüm olarak üretilmiştir. Asıl farkı birisinde çoklu kaplama olmaması diğerinde olmasıdır. Benim elimde kaplamalı MC versiyonu olduğu için incelememi bunun üzerine yaptım.

Lensin adı Carl Zeiss jena ddr otomatik 200mm f2.8 mc sonnar
Diyafram değeri 2,8 ile 22 arası- tam ve yarı durak
Yapı malzemesi Metal
Ağırlık 1200gr
Uzunluk 15cm
Eleman 4 grupta 6 eleman
Minimum netleme mesafesi 210 cm
Diyafram yaprağı sayısı 7
Maksimum büyütme ?
Sarsıntı engelleyici Yok
Filtre çarı 77mm

 

200mm tele objektif olup da f2.8 diyafram açıklığına sahip bir lensin, fotoğraftan iyi kötü anlayan herkes fiziksel özelliklerini tahmin edebilir. Uzun ve geniş filtre çapına sahip olacağı aşikârdır. CZJ 200mm de genel lenslere göre uzun ve ağır. Eğer 200mm f2.8 lensler için değerlendireceksek aslında çok da iri sayılmaz. 1kg ın üzerinde ağırlığı, 15 cm boyutlarıyla ve metal gövdesiyle kendisini fazlasıyla hissettiriyor. Lensimiz sonsuza netlendiğinde ise uzunluğu yaklaşık 25mm daha atıyor.

Carl Zeiss jena ddr otomatik 200mm f2.8 mc sonnar

Carl zeiss kalitesi herkesler tarafından bilinir. Firma kalitesini CZJ 200mm de de göstermiş. Lensimizin renk kalitesi çok iyi. Kontrası da… 2.8’de keskinliği de süper. Özellikle merkez daha iyi. Diyafram kısıldıkça köşelerin keskinliği de artıyor. Genelde tele lensler keskinlikten taviz veririler. Özellikle uzakları çözme güçleri zayıftır. CZJ 200mm ise orta mesafe çözme gücü başarılı. Uzakları çözme gücü diğer tele lenslere göre iyi olsa da, beni kısa odaklı lensler kadar tatmin etmedi. Bozulmalar artıyor. İdeal çekim mesafesi açısından da dolayı 5-25 m olarak ölçtüm. Yanlış anlaşılmasın, 25 m üstü başarısız değil. Orta mesafe ye göre bir tık aşağıda sadece. Yoksa dolunay fotoğrafları vs başarılı, nispeten kısık diyaframda. Gündüz gözüyle elde çekim yapılırken malum tele lenslerde enstantane değeri çok yukarıda tutulması gerekiyor. Kalite kaybı birazda elde çekim yaparken kaybolabiliyor. Diyeceğim o ki makinenizi sabitlerseniz uzun mesafeler de oldukça başarılı.

Czj 200mm f2.8 (sony a7ii-iso100-1/500-f3.5)

CZJ 200mm’yi crop sensörlü makinelerde de kullanacaksanız çarpan faktörüne dikkat edin. Nikon, Sony, Fuji  gibi croplar makinelerde yaklaşık 300mm, Canon apsc de 320mm, m43 sistemde 400mm ye tekabül eder. Odak uzaklıkları yüksek olacağından dolayı kullandığınız makineye göre enstantane seçimine dikkat etmelisiniz. Üstatların odak uzaklığı-enstantane doğru orantısını hatırlatmak da fayda var: ‘Elde çekim için, enstantane değeriniz en az odak uzaklığınız kadar olsun’ derler. Yoksa istenmeyen titreşimler normal lenslerden daha farklı olarak fotoğrafa çok daha fazla etki edecektir. Örneğin m43 sistem de bu lensi kullanacaksak 400mm ye tekabül geleceğinden elde çekim için enstantane değerimizin 1/400 olası gereklidir. Aksi takdir de fark edemediğimiz titreşimler fotoğraf kalitesini etkilerler. Bu titreşimleri engellemenin en iyi yollarından birisi de gövde de titreşim engelleme özelliği buluna fotoğraf makinelerini kullanmaktır. Ben denemelerimin çoğunu sony a7 ii ile tamamladım ve yerleşik titreşim engelleme özelliğinin farkını hissettim.

Carl Zeiss jena ddr otomatik 200mm f2.8 mc sonnar

Carl Zeiss jena ddr otomatik 200mm f2.8 mc sonnar

Tele lensler genel olarak titreşimi fazlasıyla hissettirirler. Yüksek enstantane ile kullanmanın yanında tripod ya da monopod ile kullanmak her zaman daha verimli olacaktır. Özel çekim yapacaksanız tripod, gündelik kulanım için monopod daha kullanışlı olacaktır. Ne olursa olsun tele lensleri sabitlemek en uygunudur.

CZJ 200mm lensi karakteristik bokehlere sahip değil. Normal bilinen bokehler üretebiliyor. 7 yapraklı diyaframı daireye yakın bokehler oluşturuyor. Arkayı flu yapması yakın mesafeler için muhteşem. Nesneden uzaklaştıkça flu etkisi (fiziksel kanundur) azalıyor. Portre çekimlerinde rahatlıkla kullanılabilir. Fakat lens fiziksel olarak iri olduğu için ben başka lensiniz varsa onu daha çok öneriyorum. Portre için bir 85mm yerini tutmaz.

f 2,8

f4,5

f9

Lensimizin vinyet oluşturma düzeyi özellikle açık diyaframda hissediliyor. Ff makinede 2.8 diyaframda köşe kararmaları gözle fark edilebiliyor. F8 civarında azalsa da tamamen yok olmuyor. Fakat bu tür köşe kararmaları dijital düzenlemeler ile kolayca yok olabiliyor. Benzer şekilde CA oluşumu da söz konusu. Parlamalar morumsu saçaklanmalara dönüşebiliyor. Yüksek miktarda değil ama fark edilecek miktarda. Yine CA oluşumları dijital programlarda biraz uğraşılarak giderilir. Çok profesyonel çalışmıyorsanız CA lar sizi o kadar da rahatsız etmez. O kadar çok manüel lens kullandım ama CA oluşturmayanı hiç görmedim. Hatta gümüz lenslerinde de fazlasıyla hissettiğim oldu.

Czj 200mm f2.8 (sony a7ii-iso100-1/2500-f2,8)

yukarıdaki fotoğrafın %100 croplanmış hali. kedimizin gözünde mor saçaklanma belli oluyor.

Lensimizin diyafram halkası bayonete yakın yerde yer alıyor. Duraklı diyaframa sahip ve yarım diyafram durakalırında da durabiliyor. Diyafram halkasının hemen önünde auto- manuel geçiş düğmesi var. Netleme halkası tırtıklı yapıda ve dönmesi gayet kolay. Tırtıklı olduğu için elden kayması söz konusu değil. Fakat netleme halkası yaklaşık 300 derecelik bir harekete sahip. Yani en yakın netleme mesafesi ile sonsuz arasında geçiş yapmak için netleme halkasının yaklaşık 300 derece döndürülmesi gerekli. Bu uzun hareket, lensimizin genişliği de eklendiğinde daha da uzuyor. Netleme noktasını değiştirmek için elimiz ile 3-4 defa boşluk vermemiz gerekebiliyor. Diyeceğim o ki lensimizin netlemesi görüntü kalitesi kadar kullanışlı değil. Küçük elli arkadaşlarımız daha dikkatli olsun…

Czj 200mm f2.8 (sony a7ii-iso160-1/500-f5.6)

CZJ 200mm lensi nadir karşılaşılan parasoleye sahip. Aynı günümüzdeki gibi çevrilerek yerine geçiyor ve alt üst çevrilerek ters vaziyette gövdeye sabitlenebiliyor. Günümüzdekilerden iki önemli farkı var: Birincisi; vidalı olması ki yerine oturtmak için çevirdikçe çevirmeniz gerekiyor. İkincisi ise üst ve alt kısmının eşit çapta olması. Kullanılmadığında teres çevirerek yerine taktığımızda orada bir parasoley olup olmadığı anlaşılmıyor bile. Sanki lensin sabit bir parçası gibi duruyor. Parasoley hakkında bilinmesi gereken diğer bir durum da manüel lenslerin çoğunda olduğu gibi metal olması. Çapı da geniş olunca doğal olarak daha da ağırlık oluyor maalesef.

Czj 200mm f2.8 (sony a7ii-iso250-1/160-f5,6)

Sonuç olarak;

Tele bir lens kullanmanızı gerektirecek çekimler için tavsiye edebileceğim bir lens. Fakat alayım ara sıra dolaşırken kullanırım derseniz size göre olmayabilir. Ağırlığı, netleme uzunluğu, ve taşıma zorluğu olan bir lens. Şahsi kanaatime göre tele objektiflerin tümü, özel olarak kullanacaklar için ideal. Örneğin crop sensörlü bir makine ile sabitlenerek başarılı kuş ve ya yaban hayatı fotoğrafı çekilebilir. Uzak mesafe portre çalışmalarda yapılabilir; zira keskinliği ve renkleri çok başarılı. Arkayı yok etme başarısı da oldukça iyi. Fakat gündelik çekimler için ideal değil, kullanımı kolay değil.

 

You may also like...

%d blogcu bunu beğendi: