JUPİTER 21M 200 mm F4 Lens Kullanıcı İncelemesi

Yine bir manüel lens incelemesi ile karşınızdayız. Bu seferki lensimiz Jüpiter 21m 200mm f4. Her zaman olduğu gibi yine teknik tabloyu vererek başlayalım:

Neredeyse 1 kg ağırlığı ile Rus tankı Jupiter 21m, çok da karmaşık olmayan 5 elementli yapısı ile 200 mm lensler arasında farklı bir yere sahip.  Fiziksel olarak hayli iri. Metal gövdesinin bu ağırlığa muhakkak etkisi büyük. Yaklaşık 17cm uzunluğu ile çantada yer kaplamayacağını kimse inkâr edemez.

Lensin adı Jupiter (Юпитер) 21M 200mm f4.0
Yapı malzemesi Metal
Ağırlık 980 gr
Uzunluk 78mm x 165mm
Eleman 4 grupta 5 optik
Minimum netleme mesafesi 180cm
Diyafram yaprağı sayısı 8
Maksimum büyütme
Sarsıntı engelleyici yok
Max- min diyafram açıklığı F4 – f22
Filtre çarı 58 mm
Menşei Sovyet Rusya

58mm filtre çapı ile lensimizin ışık alım gücü gerçekten iyi. Hatta yaptığım çekimlerde dikkat ettiğim önemli özelliklerinden biri bu oldu. Farklı 200 mm f2.8 lensin f2.8 de 1/20 olarak verdiği enstantaneyi Jüpiter f4 de 1/15 olarak veriyor. Dahası f4,5’te de 1/15 olarak veriyor. F5.6 ya aldığımda da 1/13 olarak ölçtüm otomatik enstantaneyi. Fotoğraflarda da kararma vs söz konusu değil. Gayet normal ışıklı. Zaten iki lensi karşılaştırdığım makine aynı ve çektiğim obje de aynı. Dolayısı  ile aynı ışık şartları altında karşılaştırdım. F4-f5.6 arasında Diyaframı kısmak alan derinliğine etkilese de enstantaneye gerektiği kadar etki etmiyor. Her zaman karşılaşılabilecek bir durum değildir. Hali ile olumluya yormak lazım bu durumu.

Belirtmek istediğim diğer bir durum da özellikle tele tele lenslerde pek karşılaşılmayan en açık diyaframdaki keskinliği. Jupiter 200mm lens maksimum diyaframı f4 de dahi ciddi keskin. Full frame makinelerde kenarlar daha soft kalabiliyor ancak croplu makinelerde kenarlar daha keskin.  Hele yeterli ışık aldığında merkez gerçekten fiyatından beklenmeyecek kadar keskin. Diyafram kısıldıkça köşeler doğru ciddi iyileşmeler oluyor ve merkez de iyileşiyor. Tele lens olduğunu düşünürsek keskinliği hakikatten çok iyi. Belki bir kaliteli bir 50mm kadar iyi değil ama tele için harika diyebilirim. Özellikle de yakın ve orta mesafede. Zira uzak mesafelerde içerdiği merceklerden ziyade hava koşullarından dolayı bir takım keskinlik kayıpları zaten olabiliyor.

Aşağıda jupiter 21m 200 mm ile farklı makine ve diyaframlarda çekilmiş fotoğrafları inceleyebilirsiniz. Fotoğrafın üzerine tıklayarak daha yüksek çözünürlükte fotoğrafları görebilirsiniz.

jupiter 21m 200 mm f22
jupiter 21m 200 mm f16
jupiter 21m 200 mm f11
jupiter 21m 200 mm f9
jupiter 21m 200 mm f8 ; sony a7ii
jupiter 21m 200 mm f7,1 ; sony a7ii
jupiter 21m 200 mm f5,6 ; sony a7ii
jupiter 21m 200 mm f4,5 ; sony a7ii
jupiter 21m 200 mm f4 ; sony a7ii

Renkleri de benim çok hoşuma gitti. Klasik kaliteli Rus tarzı lenslere yakın. Minimal sıcak şekilde. Renk işi sanal oramda rahatlıkla ayarlanabilmekte zaten. Çok da kafaya takmaya gerek yok. Aynı şekilde ters ışık hariç kontrast da f5.6 dan sonra iyi. F4 civarı da idare eder diyebilirim. Sizi rahatsız etmeyecektir. Ederse sayısal müdahale imdada yetişir.

jupiter 21m 200 mm f22 ; samsung nx30
jupiter 21m 200 mm f5,6 ; samsung nx30
jupiter 21m 200 mm f4 ; samsung nx30

Az önceki paragrafta giriş yaptığımı varsayarak devam ediyorum. En büyük zaaflarından biri arka ışıkta ciddi kontrast kaybı. Baya baya hayaletler oluşturuyor. Bu eski manüel lenslerde karşılaşılan durumlardan biri. Maalesef bu lenste de var. Diyaframı kısmak keza işe yarasa da yine de tamamen ortadan kaybolmuyor bu durum. Fakat internette araştırmalarıma göre çözümü de yok değilmiş. Lensin bayonet kısmına birkaç basit sünger konularak bu ışık patlaması neredeyse tamamen yok edilebiliyormuş. Müsait bir ara deneyerek buraya not düşeceğim.

Netleme Halkası çok yumuşak. Genelde Rus leşlerinin netleme halkaları bana hep sert gelmişlerdi. Özellikle de Helios 77m-4 modeli 50mm f1.8 olan. Elime geçen tüm kopyalarının netleme halkası baya sertti. Ama bu lensin gayet yumuşak. En önden en arkaya netleme netlemek için yaklaşık 270 derece çevirmek gerekiyor. Bana açıkçası biraz fazla geliyor. Carl Zeiss Sonnar 200mm f2.8 in de netleme halkasının dönüş açısı çok fazla idi. Lensler de ağır olunca kullanımı pek kolay olmuyor doğrusu.

Diyafram halkası ise duraklı.Akışkan preset gibi değil. En güzeli de yarım stoplarda da duruyor olması. Sadece tam diyafram duraklarında duranları hiç sevmiyorum. Bazen yarın diyafram bile çok lazım olabiliyor.Böylelikle buçuklu diyaframları (f4.5 veya f7.1 gibi) kullanabiliyoruz. Geçişleri iyi. Kullanımı kolay.

Diyafram halkasının az altında da otomatik-manüel diyafram geçiş halkası yer alıyor. Halka dediğime bakmayın; fiziksel olarak halka olsa da sadece A-M için iki işlevli kullanılıyor. Bu a modu arkadaki pimin işlevini ele alıp, pimi itmeden de diyafram geçişlerini yapabileceğiniz anlamına geliyor. DSLR veya aynasızlarda her türlü basit adaptörle kullanıma uygun.

Full frame de kullanıldığında kenarlarda f4 civarı çok da rahatsız etmeyen vinyetleri var. F5.6 da ciddi oranda giderilebiliyor. Tamamen geçmese de f8’den sonrası anlaşılması çok zor. Vinyet konusunda da bence sınıfı geçecek bir lens.

Gelelim renk sapmalarına. Renk sapması (CA) rahatsız etmeyecek şekilde gözlemlenebiliyor. Kısık diyaframlarda daha az. Ama fotoğrafı berbat edebilecek bir sorunu hiçbir diyaframda yok. Ayrıca film kullanmıyorsanız sayısal müdahalelerle CA da örtbas edilebiliyor.

Rus lensleri karakteristik olurlar. Ya inşaları ya da bokeh gibi bir özelliği ile diğer lenslerden ayrılırlar. Bu lenste iri inşası ile farklı; eyvallah. Fakat bokehlerinde klasik Rus havası yok açıkçası. Swerly – girdap bokehler yok mesela. Ya da farklı karaktere sahip değil bokehler. Kremsi, kaliteli. Bokeh üretebilme gücü başarılı. Portre çekimlerinde arka planı çok tatlı öldürebiliyor. Belki 200 mm f2.8 değil ama portrede kullanılacak kadar iyi.

Kendiliğinden uzayıp kısalabilen metal bir parasoleye sahip. İhtiyaç duyulduğunda hemen kullanıma hazır. Bu tür parasoleyleri gerçekten seviyorum. Kullanılmadığı zamanlarda da netlik halkasına veya herhangi bir kullanıma etkili olmuyor.

Netleme sırasında ön optikler dönmüyor. Clp filtre kullanılmasına elverişli.

Herhangi bir kaplama türü kullanılıp kullanılmadığını araştırsam da bulamadım. Fakat kaplama kullanılan lenslerin ön kısımlarında çoğu zaman renkli harflerle kaplama çeşidi belli ediliyor. Mesela kırmızı T* yada yeşil ile MC yazılabiliyor. Bu çıkarımdan yola çıkarak bu lenste kaplama kullanılmadığını varsayıyorum. Belki de ters ışıktaki afaki hayaletler bu yüzden olabilir.

 

Jupiter (Юпитер) 21M 200mm f4.0 ‘ün fiyatlarına bakacak olursak yurt içi piyasasının gayet uygun olduğunu görebiliriz. 2018 yılının son çeyreğinde 250-350 arasında rahatlıkla bulunabiliyor. Yurt dışında ise 50-120 dolar arasında alıcı buluyor. Bu fiyatlara alınabilecek optik kalitesi iyi başka bir tele lens bulamayacaksınız. Jupiter 21M 200mm f4.0 için tam fiyat/performans ürünü diyebilirim.

jupiter 21A 200 mm f4

Jupiter  21M 200mm f4.0 ün özellikleri ve adı çok yakın bir kardeşide var. Bu bilgiyi her yerde bulamazsınız 🙂 Ben de epey araştırdığımda çıkmıştı karşıma. Yurt içinde inanın hiç görmedim- duymadım desem yanlış olmaz. İkizinin adı Jupiter (Юпитер) 21A 200mm f4.0. Sadece M yerine A harfi farklı. Fiziksel olarak yaklaşık 240 gr daha hafif ve daha ince. Ayrıca 21A farklı bayonetlerde de üretilmiş. 21A daha önce üretilen bir seri. Ve 21M kadar da çok üretilmemiş. Optik mercekleri çok benzerlik gösteriyor. Kullanıcılar onu da kaliteli sonuçları olduğunu savunuyorlar. Hatta maalesef daha iyi olduğunu iddia edenler çok çok fazla…

Yazar: FatihA

Bir Cevap Yazın