SONY CARL ZEİSS FE 16-35mm f4 LENS KULLANICI İNCELEMESİ

Bu makelemde SONY CARL ZEİSS FE 16-35mm f4 lensin detaylı incelemesini bulacaksınız. Uzan zamandır kullanmakta olduğum Sony FE 1635 f4 lensin tüm detaylarını sizler için inceledim.

Sony’nin Carl Zeiss firmasına yaptırdığı lenslerin namı tüm dünyada biliniyor. Yaklaşık 20 yıldır bu ortaklık devam etse de ülkemizde profesyonel fotoğraf makinesi kullanımında Sony iddialı olamadığından bu kalite ünü, yaygın olarak kullanıcılara ulaşamamıştı. Ta ki,  aynasız Fotoğraf makineleri popüler olana kadar.  Özellikle de full frame aynasız pazarında Sony tekel olduğu için kullanıcılar Zeiss kalitesini artık otomatik fokus ile bu makinelerde deneyimleme fırsatı bulabiliyordu.

İnceleyeceğimiz lens Sony Full frame uyumlu 16-35mm f4 lens. Kısaca teknik özelliklerini aşağıda tabloda yazdım. Kullanıcı incelemesini de hemen altında bulacaksınız. Şimdilik 6 ay oldu elime geçeli, bakalım ne zaman birlikteliğimiz son bulacak…

Lensin adı Carl Zeiss Vario-Tessar FE 4/16-35 ZA OSS
Diyafram açıklığı f4 ile f22varası
Yapı malzemesi Metal- sert kauçuk
Ağırlık 518gr
Uzunluk 9,8 cm
Eleman 10 grupta 12 eleman
Minimum netleme mesafesi 28cm
Diyafram yaprağı sayısı 7
Maksimum büyütme 0,19x
Sarsıntı engelleyici Var
Filtre çarı 72mm
Menşei Japon

Fiziki olarak geniş açılı bir lense göre daha portatif olduğunuz söyleyebilirim. Yaklaşık 520 gr. Canon 1635mm f4L 615gr ve Nikon 16-35mm f4 ise 685 gr ağırlığında. Bu değerler f2.8 diyaframlara çıktığında aradaki fark doğal olarak daha da artıyor. Amaç kıyaslama yapmak olmadığı için diğer lenslere çok da girmeyeceğim. Çok ağır olmadığını söyledim fakat elim aynasızlara o kadar alıştı ki neredeyse bu ağırlığı dahi yadırgayacağım. A6000 kullanırken 10-18mm f4 lensim vardı. 250gr falandı. O kadar hafifti ki geniş açı olamayacağını düşünüyordum bu lensin. Makine ile beraber toplam 500 gr falan geliyordu. Bu lensin de en kısa süre de inceleme yazısını yazacağım. Neyse, dönelim bizim lense. Dediğim gibi, rakiplerine göre daha hafif ve daha az hacimli. Aynasız makinelere yakışıyor.10 grupta 12 eleman barındırıyor. Bunlardan biri gelişmiş asferik (AA),dördü normal asferik, üçü de ED (ekstra low dispersion) elemanı. Bu elemanlar sayesinde köşelerin daha keskin ve optik kırınımların en az düzeyde olduğu iddia ediliyor. Doğruluk payının yüksek olduğunu söylemeliyim. Kısık diyaframlarda köşe keskinliği oldukça iyi.  Ve kırınımlar da başarılı. Merkez keskinliğine zaten diyebilecek bir lafım bile yok. Müthiş! Sadece f16-22 civarı biraz düşüyor. Aksi takdirde f4 bile çok çok keskin. Ayrıca Zeiss’e özgü kaliteli T* kaplama mevcut. Bu kaplama sayesin de parlamalar ve yansımalar engellenebiliyor. Ters ışıkta kalitesi gerçekten iyi. Geniş açı olduğu için güneşin kadraja girmesi an meselesi. Fakat bu lens makinemde takılı iken kendime güvenim tamdı.

72mm filtre çapı var. Odaklama esnasında ön optik dönmüyor. Polarize filtre kullanmak için koşulları uygun. Netleme esnasında boyutunda bir değişiklik olmasa da zoom yapıldığında ön optikler yaklaşık 1cm uzuyor. Daha doğrusu 16mmde uzama gerçekleşiyor; 35mm değil. 35mm en kısa halinde lens. Zoom yapıldığında netleme noktası değişiyor. Tekrar netleme alınması şart. Geçen elime en z 20 yıllık bir Nikon af lens geçti. 70mm netler iseniz 210mm çıkarsanız dahi netleme noktası değişmiyor. Kadrajlama açısından çok kullanışlı idi. Keşke Sony de bu konuda benzer bir teknoloji kullansa imiş.

Titreşim engelleme özelliğine sahip. OSS sayesinde yavaş hızlarda dahi elde çekim yapmak mümkün. Zaten geniş açılı lenslerde titreşim fotoğrafa çok da yansımaz. Birde OSS olunca 1/5 -1/3 lere kadar düşülebiliyor.

16mm -f4 -iso 800 – 1/10 estantane

16-35mm f4 lensi günümüz çağdaş lenslerinden. Aslında bu tabiri ben uydurdum, bu lens için çok uygun olduğunu düşünüyorum. Nedeni basit: lensin kontrolleri hep makine üzerinden yapılıyor. Üzerinde diyafram halkası yok, manüel-otomatik af geçiş düğmesi yok. Hepsi makineden yapılıyor. En azından mf-af tuşu olsaymış, iyimiş. Zoom halkası ile netleme halkası ardı ardına konumlandırılmış. Daha ortada zoom halkası var ve netleme halksı da uç kısma daha yakın. İkisi de ince tırtıklı ve sert kauçuktan yapılma. Neredeyse metal hissi veriyor. Rakip firmaların birkaç kullanımda gevşeyen, basit, plastik halkaları gibi değil. (Çok büyük taş attım- içimde kalmıştı, biraz rahatladım şimdi-bu kadar adi plastik kullanılır mı yahu- 2 sene de gevşiyor-atıyor…) Dönüşleri tam olması gerektiği gibi. Rahat ve istikrarlı. Netleme halkası modern lenslerdeki gibi sürekli dönme eğiliminde.

Çekim kalitesi çok güzel. Keskinlik ve renkler süper. Zeiss kalitesine yakışır bir performansa sahip. Köşe keskinliği f5,6 civarında daha iyi. Fakat yanlış anlaşılmasın; f4 dahi iyi. Açıkçası en açık diyaframı ile daha sonraki diyafram değerlerindeki keskinliği bu kadar benzer başka bir lens gördüm mü hatırlamıyorum. Köşeler 16mm de 35mm ye göre biraz daha soft. Ama kesinlikle kötü değil. F22 de keskinliği en düşük düzeyde.  Vinyet cüzi miktarda var. Ne vinyetli lensler kullandım; bununki hiç batmıyor. 35mm de F8de neredeyse yok. Fakat 16 mm her aralıkta az da olsa var. Fakat kesinlikle rahatsız edici düzeyde değil.

Distorsiyonu da inceleyelim. Genellikle geniş açılı lenslerde sıklıkla karşılan bir durum olduğu herkesçe bilinir. 16-35mm CZ ‘de de gözle görülmesi zor eğilmeler oluşmuş. Muşlu kip kullandım çünkü fotoğrafa bakarak karar verememiştim. İncelemelerim sonucunda farkına vardım. Dışarı doğru çok az yastık distorsiyon oluşturuyormuş meğersem. Fakat fotoğrafı büyütmeden anlaşabilecek kadar belli değil bu eğilmeler. Aşağıda hem 16mm de hem de 35mm iki örnek yükledim. Ve bu fotoğrafları %200 kırparak altlarında eğilmeleri göstermeye çalıştım. 16mm ye göre bence çok kabul edilebilir bir distorsiyon. 95/100 puan aldı benden.

16mm f7.1 de çekilmiş bir fotoğraf. Kadrajın sol kenarına çok yakın bir düzlemde bulunan elektrik direğinde oluşan eğilme normal şartlarda göz ile seçilemiyor. Eğilmeyi görmek için en altını ve en üstünü düz bir çizgi ile birleştirdim ve aşağıda %200 halini kesmek sureti ile göstermeye çalıştım.
Yukarıdaki fotoğrafın %200 büyütülmüş hali. Eğilme neredeyse zor seçiliyor.
35mm f4te çekilmiş fotoğraf. sol kenara yakın çizgiler ile distorsiyonu göstemeye çalıştım.
Yukarıdaki fotoğrafın %150 büyütülmüş hali. Büyütülmüş halinde Eğilmeler ancak fark edilir düzeyde.

Bokeh kalitesi de bir geniş açıdan beklenenden iyi geldi bana. Nesneye en yakın 28cm yaklaşabildiği yazıyor teknik verilerde. Ben 16mm de manüel netleme ile nesnenin sensöre uzaklığını 25cm olarak ölçtüm. 16 mm de bokeh çok etkili değil ama 35 mm de f4 te yakından portre çekilebilir. Kullanan varsa CZ 35mm f2.8 ile bokehlerini mukayese edemiyorum. Zira 35mm f2.8 harika ötesi bokeh kalitesi var. 16-35mm de idare eder diyebilirim. 7 yapraklı bıçakları dairesele yakın bokeh üretebiliyor fakat bu bokehleri görebilmeniz için netleme noktasını olduğunca lense yakın seçmelisiniz.

Otomatik netleme performansı da bana çok iyi. Az ışıkta normaldekinden biraz daha yavaş olsa da iyi düzeyde. Örneğin bir 18-200mm ile mukayese bile edilemez. Netleyemediğine neredeyse hiç şahit olmadım. Bir prime lens netleme hızı olmasa da çok az fark olduğunu söyleyebilirim.  Bu konuda da geçer not aldı benden.

Renk spması yada CA beni hiç rahatsız etmedi. Birkaç yorumda bir miktar CA yaptığı yazıyordu fakat ben karşılaşmadım. Zaten geniş açılı lenslerde kadraj çok geniş olacağı için yansıyan ışıklar çok göze batmaz. Saçaklanma yapsa bile fark etmek çok zordur. Arşivlerimi karıştırdım ama CA oluşmuş bir fotoğrafa rastlayamadım. Özel olarak çektiğim fotoğraflarda da neredeyse yok denecek kadar az olduğundan buraya ekmeye değer görmüyorum.

Full frame uyumlu olduğu kadar crop sensör uyumlu da. Hatta çok geniş açı aramıyorsanız crop sensörlü makinelerde köşeler açısından daha iyi olduğunu söyleyebilirim. Zaten geniş açıların çoğu böyledir. Örneğin a6500 e takıldığında 25- 52 mm tekabül geliyor ki, bu aralık tam bir sokak fotoğrafçısının istediği aralık.  Birçok kompozisyonda kullanılabilir.

CZ 16-35mm f4 ile 16mm de çekilmiş fotoğaraf. Sony a7 m2 .
CZ FE 16-35mm f4 ile 35mm de yukarıdaki ile aynı noktadan benzer bir kadraj ile çekilmiş fotoğraf

Fe 16-35mm lensimizin diğer bir avantajı da toza ve neme dayanıklı olması. Tozlu veya hafif yağmurlu havalarda kirlense dahi bir bez yardımı ile kolayca silinebiliyor ve hiçbir zarar görmüyor.

2018 yılı başında iç piyasada fiyatı 4000tl- 4250tl civarında. Yurt dışında 1100-1250 dolar civarı. Birkaç yıldır piyasada olan bir geniş açı bir lens için ilk etapta fiyat biraz yüksek gelse de rakipleri ile karşılaştırılınca hiç de öyle olmadığı anlaşılıyor. 2010 yılı üretimi olan Nikon 16-35mm f4 lens iç piyasada 5750 tl civarında iken yurt dışında 1250 dolara satılıyor. 2014 üretimi Canon 16-35mm f4 lens ise yurt içinde 5000 tl civarında iken yurt dışında 1000-1200 dolar arasına satılıyor. Özellikle yurt içini temel alacak olursak en güçlü rakiplerinden 750tl- 1500tl arasında daha uygun fiyatlı. Benden size tavsiye: Eğer ki 16-35mm aralığı kullanıcı iseniz CZ 16-35mm alıp aradaki fark ile Makinenizi yenileyebilirsiniz. En azından hammallıktan kurtulursunuz. (Sony’den para falan almadım canım; hemen reklam yaptık diye kötüye yormayın :))

Sonuç Olarak:

Geniş açıda Nikon’un çok iyi olduğu söylenir hep. Denediğim bir iki lenste gerçekten böyle idi. Fakat aynasız sistem kullanmaya başladığımdan beri Sony- Zeiss ortaklığının da ne kadar kaliteli olduğuna bizzat şahit oluyorum. 16-35mm lens gerçekten çok kaliteli bir lens olmuş. Tebrik ederim. Tek dez avantajının F4 olması olarak ekleyebilirim. Fakat full frame makinelerde ışık kıtlığında gerek oss ile gerek iso performansı ile bu eksiklik giderilebiliyor. Bu aralığı kullanan fotoğrafçılar için kesinlikle tavsiye ederim.

Aşağıda sizler için birkaç fotoğraf yükledim.

Yazar: FatihA

Bir Cevap Yazın