Vivitar Series1 28-105mm f2.8-3.8 Lens Kullanıcı İncelemesi

Manüel lens kullanmayı çok seven birisi olarak, elime her geçen her manüel lensi denemek istiyorum. Tıpkı bir arının ayrı çiçeklerden bal özü toplaması gibi. Manüel lens kullanmak ayrı bir keyif veriyor bana.  Bu makalede Vivitar Series1 28-105mm f2.8-3.8 lensi inceledik. Ancak belirtmeden geçemeyeceğim, manüel lens kullanmaktan zevk almam aynasız sistemlere geçince oldu. Kullanımı çok kolaylaştırıyor aynasızlar. Vivitar Series 1 28-105mm f2.8-3.8 lens incelememi de Sony S7ii de yaptım ve kullanmaya da devam ediyorum. Size kullanıcı deneyimlerimden bahsedeyim.

Vivitar Series 1 28-105mm f2.8-3.8 lens

Vivitar Series1 28-105mm Teknik Özellikleri

Lensin adı Vivitar Series1 28-105mm f2.8-3.8
Diyafram açıklığı 2,8-3,8 ile 22 arası
Yapı malzemesi Metal
Ağırlık 615 gr
Uzunluk 117mm – 151mm
Eleman 12 grupta 14 optik eleman
Minimum netleme mesafesi 28mm de 17cm
Diyafram yaprağı sayısı 8
Maksimum büyütme
Sarsıntı engelleyici Yok
Filtre çarı 67
Menşei Japon

Vivitar firması bilindiği gibi bazı objektiflerini üretici firmalara yaptırmakta. Vivitar Series 1 28-105mm lens ile ilgi 3 sürüm olduğu ve bunlardan bazılarının Kiron bazılarının da Cosina tarafından üretildiği biliniyor. Elimdeki f2.8-3.8 seri 1 lensi Cosina tarafından üretilmiş olması muhtemel. Her iki üretici firmanın da objektif konusunda bir hayli iddialı ürünleri var. Yurt dışında her iki marka da (özellikle Kiron) oldukça rağbet görüyor. Ülkemizde de biliniyordur; fakat yani neslin öğrenmesi çok daha fazla zaman istiyor maalesef.

Vivitar series1 28-105mm Fiziki İzlenim

Vivitar Series 1 28-105mm f2.8-3.8 tam manüel bir lens. Herhangi bir elektronik aksam barındırmıyor. Diyaframda A modu var. Bildiğim kadarıyla bu harf makineden diyaframı kontrol edilebildiği anlamına geliyor. Tabi  zamanın uygun makileri ile… Ben zaten Sony a7ii de deneyimlediğim için makine üzerinden  herhangi bir diyafram kontrolü söz konusu değil. Diyafram geçişleri bayonete yakın yerdeki diyafram halkasından gerçekleşiyor. Tam durak diyaframlara sahip. Ara duraklar yok. Keşke olsaymış. Hemen diyafram halkasının olumsuz bir yönünden bahsedeyim: Çok ince ve bayonet kitleme halkası ile karışıyor bazen. ( Canon fd bayonetlerde lensi makineye tam olarak bağlamak için lens üzerinde kitleme halkaları mevcuttur). Bir müddet kullanınca ne inceliği nede kitleme halkası ile karışması sorun olmuyor. Zamanla alışmaya bağlı.

Netleme halkası çok iri ve tutuşu kolaylaştırmak için plastik madde ile kaplanmış. Bu plastik üzerinde fotoğraflardan da görüldüğü üzere  Vivitar Series 1 yazıyor. Ayrıca yazının alt ve üst taraflarında karşılıklı kabartmalar kullanılmış ki, tutuşu çok rahat bir hale getiriyor. Netleme halkası yaklaşık olarak 120 derecelik dönme opsiyonuna sahip. Kullanımı çok rahat.

vivitar 28-105mm f2.8 ile örnek fotoğraf

Pompalı Sistem Zum Halkası

Vivitar Series 1 28-105mm lenste odak uzaklığı değiştirmek biraz farklı. Objektifimiz pompalı sistemle (itme-çekme) zum yapıyor. Yani netlik halkasını ileri ittirince 105mm ye doğru yaklaşıyor ve geri çekince de 28mm doğru yaklaşıyor. Odak uzaklığını değiştirmek için döndürmüyorsunuz. Döndürme işlevi sadece netlik ayarı için yapılıyor. Ben daha önceden birkaç tane daha pompalı sistem lens kullandığım için çok acemilik çekmedim. Fakat daha tecrübe etmemiş kişiler bu konuyu yadırgayabilir. Açıkçası manüel kullanım için çok kullanışlı olduğu kanısındayım. Kompozisyonu kadrajlamak için ileri geri hareket çok çok kısa ve basit; netleme için de halkayı çevirmek zaten alışılageldik bir durum. Çift halka ile uğraşmanıza gerek kalmıyor. Pompalı zem sisteminin tek dezavantajı konuyu kadrajlarken kaç milimetre odak uzaklığı kullandığınızı bilemiyor olmanız. 28den 105mm e bir şerit var elbet ama netleme esnasında netleme halkası hareket ettiği için tam olarak hangi değeri gösterdiği bilinemiyor.

Lensimiz 67mm fitre çapına sahip. Netleme sırasında ön optik yada ön eleman dönmüyor. Polarize filtre rahatlıkla kullanılır.

Vivitar Series 1 28-105mm f2.8-3.8 objektifi 12 gurupta 14 elemandan oluşuyor. Açıkçası bu kadar fazla optik eleman ihtiva etmesi kalitesinin bir göstergesi. Işık kırınımlarını düzeltmek için fazla miktarda optik mercek kullanılmaktadır. Bunu günümüz lenslerinde de görmek mümkün. Neyse teknik konuları uzatmayayım…

Vivitar 28-105 ön yüzeyden görünüm. Series-1 segnemtinde kullanan kırmızı çizgi dikkat çekiyor.

Vivitar series 1 28-105mm f2.8-3.8 Çekim Kalitesi

Gelelim merakla beklenen kısma: Fotoğraf kalitesi. Bir üst paragrafta zaten alt yapısını yapmıştım konunun. Lenste beni en çok şaşırtan konu fotoğraf kalitesi oldu. Keskinlik, renk kontrast günümüz binlerce liralık objektiflerine taş çıkartır. Bayıldığımı itiraf etmeliyim.  f2.8 de merkez keskinliği kabul edilebilir. Özellikle f5,6 da hat safhada keskinlik var. Renkler çok doğal ve kontrast yerinde. Aşağıda birkaç fotoğraf paylaştım. Üzerini tıklayarak detaylı inceleyebilirsiniz. 28mm den 80mm lere kadar geniş diyaframda keskinlik harika. Sanki 105mm yaklaşınca hafiften bir softluk hissettim. Belirgin değil ama.

Renkleri, Kontrası ve keskinliği gerçekten güzel olan bir lens. her zom aralığında birbirine yakın sonuçlar veriyor. 60-70 mm de f5,6 da bir fotoğraf.
Aynı zaman da portre çekimlerinde de çok başarılı sonuçlar vermekte. f4 de bir fotoğraf.

Yücelttik; birazda düşürelim. En büyük eksi yönü vinyetleri. En açık diyaframda bariz vinyetler var. Bir de fark ettim ki, her köşede eşit miktarda değil. Odak uzaklığına göre değişiyor. Bazen sağ alt köşede fazla bazen de sol üst köşede fazla olabiliyor. Belirtmek isterim ki ben full frame makine kullanıyorum. Bahsettiğim vinyetlerin büyük çoğunluğu crop sensörlü makinelerde yok olacaktır.

Köşelerdeki kararmalar full frame makinelerde açık diyaframlarda belli olmakta. Diyafram kısıldığında bu tarz vinyetlerin çoğu ortadan kalkıyor.

Vivitar Series1 28-105mm f2.8-3.8 Makro Özelliği

Bahsetmem gereken bir diğer durum da Macro özelliği. En büyük büyütme oranı 1:25. Vivitar bu lense gösterişli bir şekilde ‘Macro Focusing Zoom’ yazmış zaten. Açıkçası hakkını verdiğini de söyleyebilirim. Kimse orijinal makro lenslerdeki gibi 1:1 oran beklemesin. Fakat lensimiz 28 mm de objeye neredeyse değme noktasına geliyor. Ön cam ile 4 cm mesafe aklıyor. Makine sensörüne de yaklaşık 19 cm uzaklık oluyor.  Odak uzaklığı arttıkça minimum mesafesi de artıyor ve 105 mm de ise yaklaşık 85cm ön cam mesafesine ulaşıyor. Sensöre ise 103cm civarında mesafe ölçülüyor. 105mm de makro objektiflik özelliği yok fakat 28mm de 1:25 büyütmesi ile farklı makrolar çekmek mümkün. Farklı diyorum çünkü geniş açı makro biraz farklı oluyor. Ben hep 100mm civarı makro objektif kullandığımdan yarattığı etki farklı geldi ilk etapta. Fakat fark ettim ki daha önce pek karşılaşmadığım bir durumdu  ve çekim yaptıkça da hoşuma gitti. Canlı olmayan nesneler için kullanılabilecek ve farklı efektler alınabilecek lens.

28mm de f5,6 ile makro çekim
28mm de f2.8 ile makro çekim

Vivitar Series1 28-105mm f2.8-3.8 lensinde VMC denilen bir kaplama kullanılmış. Tam açıklamasını bulamadım fakat Vivitar Multi Coating gibi bir şey olduğunu tahmin ediyorum. Mavimsi bir kaplama bu. Ayan-beyan fark edilmese de ışığa karşı tutulduğunda oluşturduğu flare’ler mavi. Fakat lens ön camında ışığın geliş yönüne göre turkuaz, turuncu ve lila renkli yansımalar yapıyor. Günümüz kaliteli objektifleri de son teknoloji kaplamaları ile benzer şekilde yansımalar yapar. Kıstasta bir ölçü daha 🙂

Vivitar 28105mm deki mavi kaplamalar renk ısısına da etki ediyor. Fotoğraflar kahverengi kaplamlara göre daha soğuk. Beyazlar doğala daha yakın.

Vivitar Series1 28-105mm f2.8-3.8 Bokeh ve Ters Işık Performansı

Son olarak da bokehlerinden bahsedelim. 8 bıçaklı diyafram yaprakları sayesinde nerdeyse tam dairesel bokehi var. Rus lensleri gibi karakteristik bir havası yok bokehlerinin. En açık diyaframda 105mm de portre rahatlıkla çekilir. Ayrıca 28mm de macro çekim yaparken de inanılmaz bir flu başarısı var. Ben bokeh konusunda da memnun kaldım açıkçası.

En açık diyaframda dairesel bokehlere örnek. Netleme orta mesafeye yapılmış. Daha yakına netleme alınsaydı bokehler daha büyük oluşacaktı. Ayrıca lense giren hayalet ışıkların kontrastı düşürdüğü de görülmekte.

Ters ışık izlenimlerimi de paylaşmadan edemeyeceğim. Basit mercekler gibi ters ışıkta hayalet oluşturmuyor. Sis pusu olabildiğince az. Fakat çaprazdan gelen ışıklarda direkt mavi flare oluşturmakta. Bazen tadımı kaçırdığı oldu. Çoğu zaman idare edilebilir düzeyde. Açıkçası ters ışıkta gün batımı vs olmadıkça fotoğraf çekmem. Ama bu konuya çok dikkat edenler olduğunu biliyorum; o yüzden yazıma eklemek istedim. Vivitar Series 1 28-105mm f2.8-3.8 ters ışıkta çok iyi olmasa da geçer not aldı benden.

Sağ alt köşede, çaprazdan giren ışık mavimsi flare oluşturmakta.

Carl Zeiss 135mm f3.5 lens incelmesi de ilginizi çekebilir.

İlgili Makaleler

3 Yorum

  1. Benimde severek kullandığım lenstir “Karadeniz’de Bir Yer” adlı belgeselimdeki görüntülerin büyük kısmını onla çektim youtube’dan bakabilirsiniz. Bir sıkıntı oluştu yıllar geçtikçe zoom yapması takılıyor hafiften acaba hidrolik bakımı mı yapılmalı ve yapılma imkanı varmı böyle bir bakımın?

    1. Turgut bey merhaba;
      Bir fotoğraf sever olarak ekipman yazılarımızınız altına sizin gibi değerli kullanıcıların yorum yaparak konuyu güçlendirmelerinden ötürü fevkalade mutlu oluyoruz. Teşekkür ederiz.
      lensin bakımı profesyonel tamirciler tarafından yapılmalıdır. ben şahsen birkaç lensi tozlarını temizlemek için sökmüş ve bir çoğunu toplayamadan rezil etmeyi başarmış tecrübeli birisi olarak tavsiyemdir. Sevgiyle kalın…

      1. Aklımdan geçmişti sökmek iyi ki uyardınız. İşi uzmanlarına bırakacağız o zaman. Teşekkürler cevap için. Sizin de bu tür incelemeleri paylaşmanız çok değerli bir şey, sağlıcakla kalın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu