Cosina-Vivitar 19-35mm f3.5-4.5 Geniş Açı Lens İncelemesi

Yine bir lens incelemesi ile karşınızdayız. Bugün incelediğimiz lens Cosina-Viviar AF 19-35mm f3.5-4.5 MC geniş açı lensi . Aslında Vivitar ve Cosina başlığına Voigtlander , Promaster, Phoenix, Promaster markalarınıda eklemeliyiz. Bir de soligor 19-35mm var tabi.

cosina da vivitar da aynı özelliklere sahip. Japon üretimi ve filtre çapı 77mm.

19-35mm f3.5-4.5 Lensi Üreticileri

Cosina firması uzun zamanlardan beridir gerek kendi adıyla, gerekse diğer üreticiler adına objektif üretmiş eski bir firmadır. Başlıca AF 19-35mm f3.5-4.5 MC lens üreten firmalar Cosina, Vivitar,  Voigtlander , Promaster, Phoenix, Promaster ve Tamron dur. Optik olarak aynı kabul edilseler de mekanik yapılarında küçük farklılıklar göze çarpabilir. Hepsini inceleme (review) şansım olmadı elbette; elimde Nikon uyumlu Vivitar 19-35mm ve Cosina 19-35mm Canon uyumlu  var. Yazımızın geri kalanı bu iki lensle ilgili olacak. Ayrıca 19-35mm lens grubunda Tokina ve Quantaray  da ilave etmeliyiz. Camlarını Cosina değil de Hoya’nın ürettiği rivayet edilir.  Diğerlerinden birkaç farklı yanı vardır. Örneğin diyafram yaprakları Hoya üretimlerinde 6 yaprak iken Cosina üretimlerinde 8 yapraktır. Yine Cosina’nın ağırlığı 320 gr civarında iken Hoya üretiminde 385 gr civarındadır. Bu yazımda da Cosina tarafından üretilmiş geniş açı olan 19-35mm f3.5-4.5 MC lensi ele aldım.

Geniş açı lenslere en ucuz alternatif olarak piyasada fazla olmasa da bulunan bu lens, full frame makinelerde gerçek geniş açı değerine ulaşıyor. Crop makinelerde 18-55mm kit lensten farkı kalmayacaktır. Bu yüzden full frame makineler ile en kullanışlı durumuna ulaşır.

Cosina 19-35mm f3.5-4.5 veya Vivitar 19-35mm f3.5-4.5 Teknik özellikleri

Lensin adı Cosina 19-35mm f3.5-4.5 veya Vivitar 19-35mm f3.5-4.5
Diyafram açıklığı 3,5-4,5 ile 22-29 (cosina 20-25)
Yapı malzemesi Plastik
Ağırlık 320 gr
Uzunluk 7 cm
Eleman 11 grupta 13 eleman
Minimum netleme mesafesi 50 cm
Diyafram yaprağı sayısı 8
Maksimum büyütme  1:12
Sarsıntı engelleyici Yok
Filtre çarı 77mm
Menşei Japon

19mm Geniş açı için Yeterli mi?

19 mm geniş açı için yeterli midir? Asıl bu soruya cevap vererek lensi incelemeye başlayalım. 19 mm odak uzaklığının teorik olarak tabi ki de geniş açı sınıfına dahil edeceğiz fakat 16-35mm lere alışmış kullanıcılar için yeterli mi? Kastettiğimiz soru bu. Aslına bakarsak ‘sadece 3 mm’lik bir odak uzaklığı ne kadar önemli olabilir ki’? şeklinde de düşünebilirsiniz. Örneğin 200 mm ile 300 mm arasında 100 mm odak uzaklığı farkı olmasına karşın zihinlerdeki kadar fazla bir büyütme sağlamadığını bilinirse, bahsettiğimiz 3 mm’lik odak uzaklığı bizim için ne kadar önemli olabilir ki? Açıkçası geniş açı işin içine girdiğinde mesele hiç de böyle olmuyor. Geniş açıda birkaç mm odak uzaklığı görüş açımızı çok değiştirebilir. Dolayısı ile 19 mm ile 16 mm arasındaki açı farkı küçümsenmemelidir.  Lakin çok da abartmaya gerek yok. Görüş açısını iki kat falan arttırdığı da yok. Bir miktar genişletmekte. Bu miktarın yeterliliği ise kullanıcıya göre değişecektir. Örneğin 16 mm ye alışmış bir arkadaşım için yeterli gelmedi 19 mm. Fakat benim gibi çok sayıda alternatif lens kullanan birisi için 19 mm gayet yeterli bir görüş açısı sunuyor.

cosina- f4.5 – 1/800- 125 iso- 35mm (Fotoğraflar üzerinde oynama yapmadım. Fotoğrafların üzerini tıklayarak tam ekran görebilirsiniz.)

Cosina-Vivitar AF 19-35mm f3.5-4.5 MC Fiziksel Yapısı-Görünüşü

Bu cosina lens plastik malzemeden üretilmiş ve oldukça portatif. Ağırlık olarak 320 gr civarında. Bu yönüyle taşıması çok pratik. Normal alışılageldik 16-35mm lenslerin ağırlıklarının yarısı kadar. Plastik yapısının taşıma açısından olumlu etkisi olsa da dayanıklılık yönünden çizilmeye-ezilmeye çok müsait bir hale gelebiliyor. Zira elimdeki Vivitar da basit bir sürtmeden dolayı çizildi ve boya atması meydana geldi. Kullanıma engel olmasa da kozmetik olarak mide bulandırıyor. Ağırlığının yanı sıra uzunluğu da taşımaya ve kullanıma çok müsait. Tam 7 cm uzunluğunda. Netleme sırasında yaklaşık 4 mm kadar daha uzamakta. Bayonet kısmı ise metal. Plastiklerdeki gibi kırılıverecekmiş hissi vermiyor.

vivindo-f8-1 / 125-64 iso-19mm

Netleme demişken, fokus hızı oldukça iyi. Yakın uzak netleme geçişlerini beğendim. Ultrasonic motor olmadığından çok sessiz olduğunu söyleyemem; fakat dizel motor gibi de değil. Bir miktar netleme sesi çıkarıyor. Az ışıkta performansı düşse de yine de idare eder düzeyde.

kosinüs – f9 – 64 iso – 10 sn – 35 mm

Nikon Canon Farklılığı

Nikon için üretilenler ile Canon için üretilenler biraz farklılık gösteriyor. Elimdeki Vivitarı’m Nikon için Cosina’m ise Canon için üretilmiş. Vivitar’da diyafram halkası yer alırken, Cosina’da yok. Fakat tam tersi ; Cosina da af-mf düğmesi var iken Vivitar’da yok. Cosina da diyaframı elektronik olarak makineden kontrol edilmek zorunda iken, Vivitarda ise otomatik- manüel fokus geçişini makineden kontrol etmek zorundasınız.  Keşke her iki marka için yapılanda da hem af- mf düğmesi hem de diyafram halkası olsaymış. Kontroller daha kolay olurmuş. Bir not daha: Nikon için üretilenler 5 pimli yani D sürüm lensler gibi. Full frame makinede kullanacaksanız sorun yok zaten hepsi af motorlu. Fakat giriş seviyesi Nikon makinelerde af motoru bulunmadığından otomatik fokuslu kullanamazsınız.

Cosina-Viviar AF 19-35mm f3.5-4.5 MC Dezavantajları

Netleme sırasında ön elemanlar dönüyor. Bu lensin en hoşuma gitmeyen tarafından biri. Polarize filtre kullanmak zorlaşıyor. Ama netlik halkası dönüş açısı yaklaşık 45 derece kadar. Yani en yakın netleme noktası ile en uzak netleme noktası arasındaki geçişi sağlamak için lensi yaklaşık 45 derece döndürmeniz yeterli. Bu  hiç yoktan iyi fakat geniş açı lensler ile manzara ağırlıklı çekilir ve CPL filtre sıklıkla kullanılır. bu lens ile kullanırken her netlik yaptığınızda filtreye de  ayrıca ayar çekmeniz gerekli; Bilginize.

Cosina – f9 – 100 iso – 1/80 sn – 19mm

Diğer bir dezavantajı ise sabit diyafram değerine sahip olmaması. 19 mm de en fazla f 3.5 diyafram değerini alırken, 35 mm de en fazla f 4.5 değerini alıyor. Özellikler manüel mod kullanıcılarını zorlayabilecek bir durum bu. Odak uzaklığı geçişlerinde her seferinde enstantaneyi değiştirmeniz gerekebilir. Tabi bu yazdıklarım en açık diyaframları için geçerli. Yoksa f 5.6 aldığınız zaman tüm aralıklarda aynı diyafram ve enstantane ile fotoğraf çekebilirsiniz. Aslında geniş açılı lensler kullanılırken alan derinliğinin sığ olması istenmez; yani diyaframı yüksek tutmak uygundur. Dolayısı ile çok özel bir durum yok ise lens sürekli f 4.5 te durabilir.

cosina- f10 – 13sn – 64 iso – 19mm

Cosina, Vivitar AF 19-35mm f3.5-4.5 MC Fotoğraf Kalitesi

Gelelim fotoğraf kalitesine. Bilindiği gibi geniş açılı objektifler, merkezde sağladığı keskinliği yanlarda ve köşelerde sağlamayabilirler. Günümüz pahalı geniş açılı objektiflerinde kenar ve orta fotoğraf kalitesi her ne kadar birine yakınlaşmış olsa da bizim lensimizde çok da böyle değil. Geniş açıklıkta merkez gayet iyi fakat kenarlarda iyi değil. Diyaframı f 8 hatta f 11 gibi tutarsanız kenarlar da toparlanıyor. Renkler ise hafif kontrastlı gibi geldi bana. Birazcık doymuşcasına gördüm fotoğraflarda. Ama göze batacak bir kontrast değil bu. Kabul edilebilir düzeyde. Zaten renkler veya kontrastlık bilgisayarda kolayca ayarlanabilen parametreler artık. Çok da dert etmemek lazım.

kosinüs – f10 – 1 / 160sn – 100 iso – 19mm

Bokeh çok hissedilmiyor açıkçası. 8 bıçaklı diyafram yaprakları sayesinde güzel bokeh verebileceğini umuyordum ama çok da seçilemiyor. Netleme noktanızın çok yakın olması gerekir ki bokehler ortaya çıkabilsin. Geniş açılı objektiflerde zaten yakın netlik çok kullanılmadığından bokeh çok da oluşmaz. Geniş açıda bokehin lazım olabileceği tek yerde 35mm kullanırken sokak fotoğrafçılığında çekilme ihtimali olan portreler.

cosina – f4.5 – 50 iso – 1/400 sn – 35mm – Yakına odaklandığında bokeh iyi.

Cosina, Vivitar AF 19-35mm f3.5-4.5 MC Diğer Özellikleri

Bizim lensler MC kaplamalı. Bu ‘multi coating’ kaplama sayesinde ışık parlamaları bir nebze olsun yavaşlıyor. Çok da başarılı olduğunu söyleyemeyeceğim. Ama yine de kabul edilebilir. Geni açı olduğunda kadraja ışık girmemesi mümkün değil zaten. Bu ışıkların keskin parlaklığını MC kaplama ile kısık diyafram ikisi bir ancak halt edebiliyor. Ne kadar başarılı olabilirse artık…

Cosina – f11 – 125 iso – 1/160 sn – 35mm

Geniş açılı lenslerde en çok dikkat edilen durumlardan birisi de dikey ya da yatay eksenlerin eğilmesi. Yani distorsiyon. Lensimiz özellikle full framede, özellikle de çok yakından netlendiğinde dış yastık distorsiyonu yapıyor. 19 mm de algılanmaması mümkün değil; rahatlıkla fark ediliyor. 35 mm de ise en aza iniyor fakat dikkatli bakılırsa yine de seçilebiliyor. Fakat mesafe arttıkça bu distorsiyon fark edilemez düzeye gelebiliyor. Yaklaşık 10 m mesafede 19 mm de bile ne yatayda ne dikeyde distorsiyon algılanmıyor. Croplu makinelerde ise 19mm de en yakından distorsiyon çok çok az anlaşılıyor. 35 mm de is çok temiz. Hiçbir sorun yok. 3-5 metre uzaklıktaki netlemelerden sonra her odak uzaklığında gayet temiz, distorsiyonsuz görüntü veriyor.

f4.5 – 1/50 sn – 125 iso – 19mm

Lensimiz Cosina (veya Vivitar) AF 19-35mm f3.5-4.5 MC, CA konusunda başarılı. Açık diyaframda az-biraz CA gözlemlesem de daha kısık diyaframlarda neredeyse sıfır düzeyinde. Geniş açılı lenslerin genelinde CA oluşsa dahi gözlemlemek zordur. Görüş açısı çok geniş olduğundan dolayı parlamalar göze batmaz. Kompozisyonda ön plana çıkmazlar.

vivitar – f13 – iso 100 – 1/125 sn- 28mm

Ters Işığa Dikkat !

Yazımı yayınladıktan sonra birkaç farklı çekimde karşılaştığım bir durumu eklemek istedim. Patlak havalarda ve özellikle de beyaz yapay ışıklı ortamlarda çaprazlardan gelen ışık yansımaları rahatsız edici düzeyde ecnebilerin hayalet dedikleri patlaklıkları oluşturuyor. Açı da geniş olunca kontrol etmek hayli güç. Beni gerek kapalı gerekse açık alanda çok zorladı. Biraz aşağıda gereksiz gördüğüm güneşliği de yanımda yoktu ve bu gelen ışık yansımalarını önleyebilmek için bilimum maymun taklidi yaptım. Aşağıda örnekleri paylaşıyorum.

Üstte beyaz ışık olmasına rağmen hayalet oluşturmadı. Bazı fotoğraflarda rahatlıkla hayalet varken bazılarında ışık olmasına rağmen oluşmadı. Sebebini ben de anlayamadım.
fotoğrafta oluşan patlamayı (hayalet ) kolaylıkla görebilirsiniz.
Açık havada da hayaletler oluşuyor. Sağ üst köşedeki beyazlık hayalettir.

Son olarak da gereksiz parasoleyinden bahsedeyim. Uzunluğu 2 cm bile değil. Kocaman bir güneşlik. Pek bir işe yarayacağını da sanmıyorum. Ayrıca taşınmasına çok büyük engel oluşturmakta. Ters çevirip taksanız lensi neredeyse 2 kat kalınlaştırıyor ve çantaya girmesini engelliyor. ‘Olmaması daha iyi’ dedirtecek cinsten. Zaten ben hiç kullandığımı da hatırlamıyorum.

Cosina, Vivitar AF 19-35mm Çok da kullanışlı olmayan parasoleyi ile…

Sonuç Olarak:

Ülkemizde 2018 yılı ilk çeyreğinde Cosina, Vivitar AF 19-35mm f3.5-4.5 MC 2. El 400-500 tl arasında rahatlıkla bulunabilecek bir lens. Yurt dışında 150-200 dolar civarında. Sıfır piyasası var mı bilemiyorum, nette sıfır diye satan ancak bir-iki yer bulabildim. Onlarda 2. El piyasasının iki katı fiyat veriyorlar. Bu fiyatlara alınabilecek alternatifsiz geniş açılardan. Hem full frame uyumlu olup hem de 19mm kadar geni açı sağlayabilen ve bu kadar ucuz olan başka bir lense rastlamadım. Optik olarak harikalar yaratmasını beklemeliyiz tabi ki. oluşturduğu hayaletler de cabası. Ama zor zamanlarda hayat kurtaracak bir lens olduğunu söylemeliyim. Eğer geni açı niyetine kullanılmayacaksa crop sensörlü makinelerde 18-55 den optik olarak daha kaliteli olduğunu söyleyebilirim. 16-35mm leri alabilecek bütçeniz yok ise uygun fiyatlara alabileceğiniz güzel bir lens olacaktır. Taşıma kolaylığı da artısı. Diğer bir Geniş açı lensi Sony FE 16-35 mm f4 incelememiz de dikkatinizi çekebilir.

İlgili Makaleler

Bir Yorum

  1. Bu yazınız için teşekkür ederim. Her ne kadar da farklı marka bayonetli lensleri (Pentax kullanıcısıyım) tanıtsanızda , neticede aynı mimari yapı olduğu için bizim içinde faydalı olacağını düşünmekteyim.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu