Manzara Fotoğrafı Çekmenin Püf Noktaları

Merhaba değerli okuyucular. Bu yazımızın konusu Manzara Fotoğrafı – Fotoğrafçılığı. Manzara fotoğrafçılığında dikkat edilmesi gerekenler, manzara fotoğrafı nasıl çekilir ve püf noktaları üzerinde duracağız. Bilindiği gibi manzara fotoğraflarında aranılan iki önemli nokta vardır. Birincisi olabildiğince geniş alanın kadrajlanabilmesi ve diğeri de uzak yakın her yerin olabildiğince net çıkması. Bu iki kuralın yanına her fotoğrafta olmazsa olmaz doğru ışık kullanımını da mutlaka eklemeliyiz. Bu üç noktayı başarabildik mi geriye sadece güzel manzara bulabilmek kalıyor. Şimdi bahsettiğimiz üç önemli özelliği manzara fotoğrafında nasıl ortaya koyabileceğimize bakalım.

Manzara fotoğraflarında bakış-varış noktasının olabildiğince uzun olması istenilir. (Muş-Varto da bir tarla)

Manzara Fotoğrafı ‘nda Geniş Açılı Çekim Yapmak

Manzara fotoğrafı dar bir görüş açısına sahip değildir. Harika bir ortamda isek tüm manzarayı fotoğraflamak isteriz. Dikkat edilirse kaliteli güzel manzara fotoğraflarının büyük çoğunluğu geniş görüş açısına sahiptir. Geniş görüş açısını fotoğraflamanın birkaç yolu vardır.

Bazen arka plandaki öğe ön planı karıştırmaması için net bırakılmayabilir. Ve arkada hoş bir doku oluşturabilir. (Sardes antik kenti – Manisa)

1.. Bunlardan ilki fotoğraf makinesi ile geniş açılı lensler kullanmaktır. Geniş açılı lensler kısa odak uzunluğuna sahiptirler ve 150 -170 derecelik görüş açısı sunabilirler. Görüş açısı miktarını kesin vermek mümkün değildir zira lensten lense göre değişebilmektedir. Örneğin 11-16 mm f2.8 geniş açılı lensin 11mm deki görü açısı yaklaşık 161 derece iken 16mm deki görüş açısı 140 derece civarındadır. Ya da 8mm bir balıkgözü lensin görüş açısı 180 dereceden bile fazla olabilir. Elinizde nasıl bir geniş açı lens varsa onu kullanın. Hatta 18-55mm gibi kit lenslerin 18mm odak uzaklığı bile orta menzil geniş görüş açısı sağlayabilir.

Geniş açılı lenslerin ayrıca birazdan bahsedeceğimiz alan derinliği konusunda da önemli işlevleri vardır. Geniş açılı lenslerin net alan derinlikleri fazladır. Böylece daha net fotoğraflar elde edilebilir.

2.. Eğer geniş açı lens yoksa kameranızın panoramik modunu kullanılabilir. Panoramik çekimler, doğru kullanıldığında çok fazla görüş açısı sağlayabilir. Güzel tarafı kamera çekilen geniş panoramik fotoğrafı otomatik birleştirerek ortaya nerede ise lenslerden daha geniş açıda fotoğraf çıkarabilir. Eğer kameranın panoramik çekim özelliği yoksa yan yana fotoğraf kareleri çekilerek bilgisayarda panoramik fotoğraf birleştirme programları ile birleştirip geniş açılı fotoğraf elde edilebilir. Örneğin aşağıdaki fotoğraf 5 adet yan yana çekilen pozdan Adobe photoshop programı kullanılarak elde edilmiştir.

Tüm manzaranın kadraja katılması ile konu bütünlüğü korunabildiği gibi, seyir zevki üst düzeyde fotoğraflar oluşturulabilir. (Niğde Narlı Göl)

Net fotoğraf Çekebilmek

Manzara fotoğraflarının geniş açılı olmasından sonra en çok aranan özellik her yerin net çıkmasıdır. Fotoğrafta netlik alan derinliği ile ilgilidir. Her yerin net çıkmasını istiyorsak birkaç kamera- lens ayarını yapmış olmamız gerekir. Bunlar şu şekildedir.

Alan derinliğini fazla tutmak yani net olan bölgeleri fazla yapmak için kısık diyafram kullanmak gerekir. Lensler üzerinde diyafram mekanizmaları bulunur ve açılıp kısılarak alan derinliği ayarlanır. Net alanın fazla çıkması için kamera üzerinden diyaframı kısmak gerekir. Diyaframı kısmak için ya kameranın A modunda ya da M modunda olmak gerekir. F değerini ne kadar yükseltirsek o kadar diyaframı kısmış oluruz. F değeri ne kadar büyük olursa o kadar diyafram kısık demektir ve alan derinliği o kadar çok olur; net çıkan yerler çoğalır.

f13 değeri ile bir manzara fotoğrafı. ön plandaki köy de arka plandaki dağ da net çıkmıştır. (Ağrı dağı)

Diyaframın kısılıp genişlemesi esnasında dikkat edilmesi gerekir. Diyafram, net alanı ayarlarken bir taraftan da sensöre düşen ışık miktarını ayarlamaktadır. Diyafram ne kadar kısık olursa sensöre o kadar az şık girer ve bir noktadan sonra fotoğraflarda titreme yapabilir. Bu yüzden diyaframı ortamdaki ışık durumuna göre ayarlamak gereklidir. Ya da titremeyi engellemek için tripod kullanarak çekim yapılabilir.

Net ve keskin fotoğraf için ikinci olarak iso değeri kameranın izin verdiği en küçük değerinde olmalıdır. İso yükseldikçe fotoğrafta kumlanma dediğimiz netlik kayıpları yaşanabilir. Bu yüzden mümkün olduğunca iso değeri az olmalıdır.

Manzara fotoğraflarında netlik sağlanın diğer bir yolu da polarize filtre kullanmaktır. Aslında polarize filtreler (cpl)  doğrudan netliğe etki etmez. Sadece yardımcı olabilirler. Zira havadaki yansımaları gidererek daha net fotoğraflar çekilmesine yardımcı olabilirler. Ayrıca Polarize filtreler fotoğrafta daha doygun renkler çıkmasını sağlar. Netliğe etkisi çok olmasa da renklere etkisi yüzünde polarize filtre manzara çekimlerinde sıklıkla tercih edilir.

Nemrut krater gölündeki iki gölden öndeki yeşil, arkadaki mavi renklidir.

Manzara Fotoğrafı ‘nda Işığı Doğru Kullanmak

Fotoğrafçılıkta ışık kullanımı çok önemlidir. Sadece manzara fotoğrafı çekimlerinde değil fotoğrafçılığın tüm dallarda ışığı doğru kullanmak çok önemlidir. Bu denli önemli bir konunun detayları da oldukça fazladır. Asıl konumuz manzara fotoğrafları olduğu için özellikle manzara çekimlerine yoğunlaşarak ışık kullanımı ifade etmeye çalışacağız.

Işık kullanımı fotoğrafın günün hangi saatinde çekildiği ile doğrudan alakalıdır. Bu yüzden manzara fotoğrafı çekim aşamalarını 1) gün doğumu-gün batımı, 2) normal ve 3) gece olmak üzere 3 e ayırarak bilgiler verelim.

Gün doğumu veya gün batımında ışık kullanımı zordur. Güneş kadraja girebilir ve fotoğrafı olumsuz yönde etkileyebilir. Dikkatli olmak gerekir. Gün doğumu fotoğrafçılığını şuradaki konuda uzun uzadıya anlattığımız için basitten geçeceğiz. Gün batımı fotoğraflarında mümkün mertebe güneş kadraja alınmaz. Ya da kadraja ucundan bir miktar dahil edilir. Altın saat dediğimiz en güzel fotoğrafların çekileceği zaman dilimlerini yakalamaya çalışılmalıdır. Altın saat dilimlerinde güneşin doğmasına dakikalar vardır veya güneş batımından hemen sonradır. Sarı sıcak ışık her tarafa vurur ve çok hoş fotoğraflar çıkartılabilir.

Işığı güzel kullanmak sadece manzara fotoğraflarının kanunu değil genel manada tüm fotoğrafçılık türlerinin olmazsa olmazıdır. sol üst köşeden batmakta olan güneş, ön plandaki renkli çiçeklerin rengini ortaya koymakla kalmamış arka planda şehrin üzerine çökmekte olan sis tabakasının da görülebilmesini sağlamıştır. Fotoğrafa kattığı estetiklikte cabası… (İshak paşa sarayı- Doğubayazıt)

Güneş yukarıda iken ışığı kullanmak çok karmaşık değildir. Güneş yine kadraja alınmamaya çalışılır. Bulutlu bahar havaları tercih edilebilir. Güneş tam tepede öğle saatleri veya mevsim olarak yaz pek tercih edilmemelidir. Yaz aylarında tam tepede güneş ile çekim yapılırken gölge oranı yüksek, tadı pek olamayan pozlar yakalanır.

Gece manzara çekimi için ise özel ekipman gerekir. En azından bir tripod şarttır. Kameranın muhakkak sabitlenmesi gerekir. Gün ışığı olmadığı için gökyüzünde fotoğraf rahatlıkla çekilebilir. Bunun için ise uzun pozlamalar kullanılır. Uzun pozlama da çok uzun bir konu olduğundan faklı bir konuda anlatmıştık buradan detaylarına bakabilirsiniz. Uzun pozlama bile yapacaksanız manzaranın tamamının görülebilmesi için altın saatin hemen ardından çekimi yapmakta fayda vardır. Böylece güneşin son kırıntıları manzarayı aydınlatabilir ve kadraja zorlanmadan alınabilir.

Ishak Paşa Sarayının altın saatlerde çekilmiş bir fotoğrafı. ışık arkada hoş renkler oluştururken, fotoğrafı nispeten yüksek diyaframda çekebilmek için muhakkak uzun pozlama yapmak gerekir

Manzara Fotoğrafında Çekimden Sonra Düzenleme

Manzara fotoğraflarında çekim aşamasından sonra sırada düzenleme vardır. Düzenleme işini biz genellikle Photoshop programı ile yaparız. Ama daha basit editleme programları da vardır. Örneğin Fast Stone ile çok kolay düzenleme yapılabilir. Ya da telefondan bile Snapseed ile rahatlıkla fotoğrafları düzenleyebilirsiniz.

Gün batarken Uşak semalarında bir fotoğraf. eğer fotoğrafı düzenlemeseydik cami minareleri ve duman kesinlikle belli olmayacaktı.

Düzenlemekten kastımız kontrast, parlaklık ve renk gibi düzenlemeler yapmaktır. Bu işlemleri yapmak için illa fotoğrafçılık bilinmesine de gerek yoktur. Her fotoğraf için ayrı düzenlemeler gerekir. Bu yüzden neyi nasıl yapacağını yazmak doğru olmayacaktır; fotoğrafa göre konuşulmalıdır. Genellikle bir miktar ışık açılı, hafiften doygunluk verilir. Kadrajın terazisi ayarlanıp bitirilir. İnanın eskisinde çok daha iyi fotoğraflar oluşacaktır.

Işığınız kaliteli olsun…

Advertisements

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir