Takumar 28mm f3.5 İncelemesi

Takumar lensler elime her geçtiğinde farklı heyecanlar uyandırıyor bende. Bu sefer de kıymetli bir arkadaşımdan incelemek için aldığım Süper Multi Coated Takumar 28mm f3.5 lensi hakkında yazıyorum. Daha önce Takumar 50mm f1.4 ve Takumar 200mm f4 ü incelemiştik yazılarımızda. Benzer özellikler gösteren takumar 28mm için incelememiz aşağıda. Her zaman olduğu gibi SMC Takumar 28mm nin teknik özellikler tablosunu vererek başlayalım:

SMC Takumar 28mm f3.5 Lensin Teknik Özellikleri

Lensin adı Asahi Optik SMC Takumar 3,5/28
Odak uzaklığı 28 mm
Yapı malzemesi Metal
Ağırlık ilk 2 versiyon :  260 gr, son 2 versiyon: 210gr
Uzunluk 4,2 cm
Eleman ilk 2: 7 grupta 7 element – son 2: 7 grupta 6 element
Minimum netleme mesafesi 39 cm
Diyafram yaprağı sayısı 5 yapraklı
Maksimum büyütme 0,09x
Sarsıntı engelleyici yok
Max- min diyafram açıklığı f:3,5 – f:16 (ilk 2 versiyon f22)
Filtre çarı ilk 2 versiyon 58- sonrakiler 49mm
Menşei Japon

Görüldüğü üzere Takumar 3,5/28mm, 4 versiyon olarak üretildi. İlk versiyonların diğerlerinden temel farkları 58mm ön filtre çapı ve f22 ye kadar kısılabilen diyaframı idi. Sonrakilerde optik yapı değişti ve fiziksel olarak da değişime uğradı. Şimdi Takumar 28mm ‘nin versiyonlarını kısa kısa açıklamaya çalışalım.

Takumar 28mm Versiyonları.

1.versiyon: Süper takumar 28mm Erken dönem: 7 grupta 6 elemanlı yapı olarak piyasaya tanıtılan ilk dönem takumar 28mm’ dir.  Diğer versiyonlardan belirgin farkı 58mm ön filtre çapına sahiptir. Diyaframı da diğer versiyonlardan farklı olarak f22 ye kadar kısılabilmektedir. Yaklaşık 260 gr civarı ağırlığa ve 4,7cm uzunluğa sahiptir. 1962 ile 1965 yılları arsında üretilmiştir.

ilk versiyon takumar 28mm. dikkat edilirse f max 22 değerine kadar …

2. versiyon: Süper takumar 28mm Geç Dönem: optik form ve fiziksel özellikler aynen korunmuştur. tek değişiklik f22 yerine f 16 ya kadar kısılan diyafram halkasıdır. 1965 ile 1966 yılları arası üretilmiştir.

3. versiyon: Süper takumar 28mm: Bu versiyondan itibaren optik yapı ve fiziksel özellikler değişmiştir. 7 gruptaki 7 elementli formülü ile ilk kez görücüye çıkmıştır. Ön filtre çapı 49mm düşmüştür. Max diyafram kısıklığı f16 olarak korunmuştur. Ağırlık yaklaşık 210 gr ‘a ve uzunluk ise 42mm’ ye  kadar düşmüş; bu hali ile daha kompakt yapı kazanmıştır. Ayrıca optiklerinin bazılarına kaplama geldiği de söylenir. 1966 ile 1971 yılları arası üretilmiştir.

4. versiyon: Süper Multi Coated Takumar 28mm f3.5: Bu versiyonda optik formu ve fizikse özellikler 3. jenerasyondaki ile aynen korunmasına karşın, camlar çoklu kaplama desteği ile kaplanmıştır. 1971 ile 1975 arasında üretilmiştir.

4. versiyon smc takumar 28mm f3.5 in arka-bayonet ten görünümü.

Bahsi geçen 4  farklı jenerasyonda da benzer imaj kalitelerinden bahsediliyor. Şahsen tüm versiyonları bir arada bulup deneme ve değerlendirme şansını bulamadım. Elimde son versiyon SMC 28mm takumar var ve aşağıda değerlendireceğim özellikler bu seriye ait. Kamera olarak Cropta a6000 ve FF’de A7R2 kullandım.

SMC Takumar 28mm f3.5 in Fiziki Yapısı

1950 li yılların başında Carl zeiss Flektogon 35mm tanıttığında geniş açı olarak çığır açmış ve öncülük etmişti. Akabinde mir 37mm ile Ruslar ve sonrasında da Japonlar da ardı ardına geniş açılarda kompakt boyutları yakaladılar. Nikon ile beraber Ashai Pentax, 60 lı yılların başında geniş açıları tanıtmaya başlamışlardı. Takumar 28mm ilk çıktığında 58mm ön filtre çapına sahip olmasına rağmen oldukça kompakt yapıya sahipti. Yaklaşık 260 gr ağırlığı ile taşıması ve kullanması oldukça rahattı. Sonraki versiyonlarda ebatlar daha da  küçüldü. 210 gr ‘lara düşen ağırlık ile beraber ön filtre çapı da 49mm ‘lere indirgendi.

smc takuamr 28mm nin yan yüzeyden görünümü.

7 grupta 7 farklı elemanı ile takumar 28mm f3.5 ışığı full frame sensöre düşürebilmektedir. Optik şema incelendiğinde özellikle orta ve arka optiklerin oldukça ufak olduğu görülebilir. Neredeyse ön optik dahi ff sensör (35mm film) ölçülerinden (36x24mm) daha küçük kalıyor; fakat mühendislik bu ya o sensöre görüntüyü yayabiliyor. Bu optik formunun haricinde ise lens tamamen metal.

Ön kısma yakın netleme halkası Japon lenslerinde olduğu gibi oldukça akışkan. Netlik halkası yaklaşık 120 derece dönme açısına sahip. Hemen ardında yer alana diyafram halkası çok daha ince. Diyafram halkasının az daha kalın olması kavrama açısından daha uygun olurdu. Diyafram geçişleri ise yarım duraklı. Yani sanki yarım duraklı : ) sırası ile 3,5-4,5-5,6-7,1-8-9-11-16 şeklinde duraklara sahip. Yani birazı tam birazı yarım duraklı desek daha doğru. Ön filtre netleme sırasında dönmüyor ve yaklaşık olarak 3mm kadar uzaması mevcut.

En yakın netleme mesafesi lens üzerinde 40 cm olarak işaretlenmiş. Fakat belki 1 belki 2 cm kadar daha geri dönüyor halka. Üzerindeki işaretlemeler için açık mavi ve açık sarı renk tercih edilmiş. Sadece 3 m, f8 ve sabit işaret seçicisi turuncu renkli. Muhtemelen bu 3ü bir araya geldiğinde de Hiperfokal mesafeyi veriyor ve netleme için en ideal alan derinliği oluşmuş oluyor.

Takumar 3,5/28 ile f11 de örnek fotoğraf. Düzenlenmiş. Sony a7r2.

Takumar 3.5/28 mm de Optik Sunum

Lensimiz m42 Bayonete sahip. Pentax spotmatik gibi m42 gövdeler için ve o zamanlar epeyce geniş yelpazesi bulunan analog kameralar için kullanılabilir. Arka kısımda otomatik pimi ve kendi kameralarında diyafram ölçebildiğini varsaydığım 2 farklı çıkıntısı mevcut. Ayrıca diyaframa halkasının hemen altında (bayonete yakın kısmında) manuel- automatic diyafram geçiş butonu da bulunmakta. zammında işe çok yaradığı vakidir ama şu sıralar dijitallerde olmasa da olur bir düğme bu. Hatta benim elimdeki sökülmüş bile.

Takumar’ların dolayısı ile Pentaxl’arın en sevdiğim yanlarından ilki optik performansları. Takumar 28 mm de bir çok Takumarda olduğu gibi oldukça iyi performans sunuyor. Renklerini çok beğeniyorum. Az bir gün ışı ile ortaya çıkan muazzam renkler çokça ilgi çekici. Sıcak renk tonlarına hakim. Fakat fotoğrafı da cayır cayır yakmıyor. Kararında bir renk ısına sahip.

Sony a7r2 ile bir manzara örneği. f8 civarı olmalı. fotoğraf üzerinde düzeltme işlemleri yapılı.

Kontrast da açıkçası oldukça tatminkar. Genelde en açıkta düşük seyreder bu tarz vintage lenslerde; fakat bu lenste en açıkta da oldukça iyi. Diyafram f5.6 ‘lardan itibaren muazzam renk ve kontrast doygunluğuna sahip. Hatta o kadar güzel ki, renkli dünyada siyah-beyaz fotoğraflara derin anlamlar yüklenebiliyor bu lensle. Fotoğraf severler arasında B-W fotoğraf için tercih edilen ender lenslerden olduğunu söyleyebilirim.

Keskinliğe bakacak olursak zamanın birçok kaliteli Japon lenslerinde olduğu gibi oldukça iyi olduğunu söylemeliyim. Almanlar kadar efsane olmasalar da, Ruslar dan daha iyi olduğuna itirazım olmaz. 9/10 verebilirim. Geniş açıya göre oldukça iyi. Özellikle merkez süper. Köşeleri de hesaba katarsak f5.6 dan f11e kadar yükselen performans gösteriyor ki, bu aralıkta her değerde kullanılabilir bence. Renk, kontrastı ve bozulmayı da bir arada değerlendirirsek genel manada oldukça tatminkar optik performansa sahip.

Vinyet – CA – MDF

Lens geniş açı olunca distorsiyona (eğilmeler- bozulmalar) bakmadan olmuyor. Takumar 28mm de yaklaşık 7-8 m kadar mesafelerde çok az da olsa, fıçı distorsiyon gözlemlenebiliyor. Bahsettiğimiz etki açıkçası üretim zamanını ve işlevselliği  göz önünde bulundurursak oldukça makul seviyelerde. İncelemesini yaptığım diğer kaliteli geniş açılarda da benzer bozulmalar gözlemlemiştim. Fakat vurgulamak isterim ki kadrajın en ust ve en yan noktalarında geçerli bu eğilmeler.

Sony a7r2 ile gece mi için bir örnek. Fotoğraf kameradan çıktığı gibi- düzenlenmemiş.

Geniş açılı lenslerin genel olarak diğer bir handikapı da vinyet oluşturmalarıdır. Takumar 28m de de en açık diyaframda da vinyet yani köşe kararmaları gözlemlemek mümkün. Yaklaşık f6.3 civarı, gözle görülmesi oldukça zorlaşıyor. f8 gibi en ideal hali denilebilir. Vinyeti sevenler için zaten fotoğrafın doğal hali uygun. Fakat vinyet sevmeyenler için ise sayısal işleme programlarında zorlanmadan kaldırmak mümkün.

f4 civarı bir örnek fotoğraf. Arka ışık görüldüğü üzere ciddi şekilde kontrol edilmiş durumda. Sol üstten anlaşılacağı üzere vinyet oluşmakta. Orta alandaki objelerden mor yansımalar (CA) yok denecek kadar az. Fotoğraf düzenlenmemiştir.

Smc Takumar 28mm de çoklu optik kaplama olduğu için CA yani mor saçaklanma bir nebze kontrol altında. Şakır şakır parlıyor değil; daha kontrollü. Örneğin bir minoltada’ki gibi gözüne gözüne girmiyor insanın. Fakat özellikle de en açıkta daha yoğun. f8 gibi yansımanın gücüne göre kaybolabiliyor da.

Takumar 28mm Olumsuz Yönleri

Lensin eleştirebileceğin en önemli yanlarından ilki minimum netleme mesafesinin (MNM- MFD) 40 cm civarında olması. Maalesef Alman lenslerinde alıştığımız o  macro performansı hazzını yaşatmıyor kullanıcılara. En azından bi 25 cm beklerdim ki, bu da normali olurdu. Farklı kadrajlar için ise 15 cm harika olurmuş doğrusu.

Lensin optik performansı o kadar iyi ki bu lensler araya makro tüp kullanarak makro fotoğraf çekenler oldukça fazla. Hem geniş açı olması yani alan derinliğini arttırması yönüyle hem de optik kalitesi yönüyle makro için oldukça kullanışlı aslında. Ama macro adaptör gibi yardımcı aparata ihtiyacımız muhakkak olacak.

Diğer bir eleştirebilir yanı diyaframın f3.5 olması. Bu açıklık-kısıklık lensi hızlı olmaktan çıkarıp yavaş olmaya itiyor. Zaten lensin ışık alımı noktasında f4  gibi davrandığını söylemek yanlış olmaz. Bu açıklık maalesef daha fazlasını isteyen kullanıcılar için yeterli gelmiyor. Nikon’un ai 28mm f2 lensi ile arsında bir buçuk duraklık diyafram farkı- ışık alımı olması, bir çok kullanıcın yönelimini değiştirmiştir. Zira1976 dan sonra üretime başlanan Pentax 28mm f2.8 lensi de bu hız bir nebze olsun giderilmiş ve pazarlama açısından bir adım  daha öne geçilmiştir.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu