Petri 55mm f1.8 Lens İncelemesi
Değerli fotografmania. com okuyucuları; merhaba. Bu yazımızda Kuribayashi Petri C.C. Auto 55mm f1.8 lensini inceliyoruz. Petri 55mm f1.8 in teknik verilerini, kullanıcı yorumunu, örnek fotoğrafları, keskinlik renk gibi optik özelliklerini yazımızın devamında bulabilirsiniz.
Petri C.C. Auto 55mm f1.8 Teknik Verileri
Lensin adı | Kuribayashi Petri c.c. auto 55mm f1.8 |
Odak uzaklığı | 55 mm |
Yapı malzemesi | Metal – Kauçuk Halka |
Ağırlık | 190 gr |
Uzunluk | 4 cm |
Eleman | 4 grupta 6 optik |
Minimum netleme mesafesi | 60 cm |
Diyafram yaprağı sayısı | 6 yaprak |
Maksimum büyütme | ? |
Sarsıntı engelleyici | Yok |
Max- min diyafram açıklığı | 1.8 – 16 |
Filtre çarı | 52 mm |
Menşei | Japon |
İnceleme yazısı yazmaya değer gördüğüm lenslerden birisini daha sizlilerle paylaşmanın keyfini yaşıyorum. Manuel lens dünyasına girmemle beraber karşıma makul fiyatlı bu kadar farklı hazineler çıkacağını tahmin edememiştim doğrusu. Petri 55mm de beni fazlası ile kendisine çekti. aramızda oluşan bu çekimin sebeplerini aşağıda açıklamaya çalıştım.
Evvela bu lensle alakalı çokça bilgi yok maalesef. Bir önceki versiyon olan 55mm f2 nin yerine çıktığı söyleniyor. Yine f2 versiyonu Orikkor diye bir üretici üretiyormuş ama bu versiyonun Kuribayashi’ nin ürettiği söyleniyor. Japonların iyi yaptığı işlerden biri de bu optik işler. Lens, Petri FT ee kameralar için kendi Petri mount ve m42 maunt olarak üretilmiş. Petri mount piyasada şu sıralar hiç yaygın değil. Hatta dijital kameralarda kullanmak için adaptör bile yok denilebilir. Ama m42 uyumlu olanlar da piyasada yaygın ve daha fazla ederi oluşturuyor. Benim kullanmadığım lens ise direk Petri adı yazılı değil. c.c. automat markalı olan klonu. Aynı optik ve kozmetik tasarıma sahip. Her şeyi ile aynı. Hatta klasik eğik harflerle Petri yazısı yerine aynı düzende cc.automat yazıyor.
55mm Petri f1.8 Fiziksel Yapısı
6 elemanlı ver 4 grupta zannımca gauss tasarımı ile üretilmiş optikleri var. Yaklaşık 4 cm den az uzun. 200gr etmiyor bile ağırlığı. Karakteristik 50mm ebadında ve ergonomisinde. Taşması ve kullanımı oldukça rahat. 52mm ön filtre çapına sahip. Netleme sırasında yaklaşık 8mm daha uzuyor ve ön optik dönmüyor. Netleme halkası, önde yaklaşık 1 cm genişliğinde. Bu halkanın tasarımı birkaç serisinde farklılık gösteriyor. Bazıları metal ve eğrilerden oluşma tırtıklı. Benim kullandığım gibi olanları ilse kauçuk kaplamalı. Açıkçası elden kaymaması adına kauçuk tasarımları daha olumlu buluyorum. Diyafram halkası ilse bayonete daha yakın ve nerdeyse 5mm kalınlığında. Lensin genel büyüklüğüne bakıldığından kullanım için ince diyemeyiz.
Netlik halkası yaklaşık 120 derece kadar dönme açısına sahip; yeterli. Netlemesi gayet keyifli. Helekoidi yağlı ise kolayca kayıyor. Diyafram halkası ile aynı kauçuk tasarıma sahip. Diyafram geçişleri ise daha önce hiç karşılaşmadığım şekilde duraksız. Açıkçası elime aldığımda bozuk olma ihtimali üzerinde durdum. Ama biraz araştırma yaptıktan sonra lensin kendisinin bu form da olduğunu öğrendim. Bu hali ile fotoğrafçılar kadar videocularında oldukça ilgisini çektiğinden eminim. Adamlar zoraki stopları kaldırmak için lensleri söküyorlar. Helios ya da diğer ünlü Rus lenslerindeki gibi preset – ön ayarlı diyaframı andırıyor. Kullanımı çok keyifli fakat vizöre bakarken hangi diyaframda olduğunuzu da göremiyorsunuz.
En yakın netleme mesafesi farklı versiyonlara göre değişiklik gösteriyor anladığım kadarı ile. Nadir bir sürümde 0.45m ye kadar netlediği ifade edilse de piyasadaki birçok sürümü 0.6m rik sürümleri. Açıkçası bir 50mm lens gurubun için bana bu mesafeler çok fazla geliyor. Pentacon veya Tessardaki gibi 33 cmler olsa tadından yenmeyecek bir lens olabilirmiş benim için. Şahsen yakın plandan fotoğraf çekmekten de çok keyif alırım.
C.c. Petri 55mm f1.8 de bokeh
Arka planı yok etme gücü gayet iyi. f1.8 açıklığı ile makul yakınlıktan özellikle tam kare kameralarda çok hoş bokehler oluşuyor. kendine has karakter bokehi olduğunu düşünüyorum Petri 55mm f1.8 in. Rus lenslerinde olduğu gibi acımasızca kendini hissettirmiyor bokeh. Sanki yağlı boya tablo yapmışçasına naifliği var. Ve bu yağlı boya bokehe sanki cep telefonlarındaki gibi sayısal müdahale edilmişçesine farklığı da var. Anlatmak istediğimi kelimelere dökmek kolay değil. Örneklerden de görebilirsiniz. Konica Hexanon 50mm deki gibi bir yağlı boya bokehi değil fakat benzemiyor da değil :).
Diğer dikkatime çarpan bir bokeh özelliği de en açık diyaframda arka planlarda sabun köpüğü bokeh vermesi, oldu. 50mm ler genelde kedi gözü bokehe kaçar fakat Petri 50mm öyle değil. Kadrajın merkezinde tam dairesel ve kenarlarda nerde ise tam dairesel. Odak uzaklığı 55 değil de 90- 100mm olsa imiş direk tioplana alternatif olurmuş. Bu hali ile de oldukça güzel buble bokehler oluşturtuyor.
Petri 55mm de Optik Performans
f1.8 deki keskinliği çokça tatminkar. Renkleri ve kontrastı tam anlamıyla yansıtmasa da da kullanılabilir. Ya da kontrast ve renk için hafifçe sayısal müdahale edilebilir. Bence renkleri çok iyi. Keskinlik 2.8den öte aliyyülâlâ. kontrast 5.6 gibi tam formunda. Full fareme de f1.8 de portre lenslerinde olması gerektiği kadar vinyet oluşuyor. f5.6 gibi gayet iyi. Crop faktörlü kameralarda vinyet 2.8 de bile yok denecek kadar az. CA ise belli belirsiz. Genelde eski versiyon vintage lenslerde ca hep göze çarpacak düzeyde olurdu. Fakat Petri bu konuda başarılı. Yine f4 f5.6 civarı oldukça az seyrediyor.
55m ler arasında kıyaslama yapmak istenirse rakibi takumar 55mm f1.8 olacaktır. Takumar da harika bir lenstir belki de Petri’den az biraz daha iyidir. Arka tarafında fark edildiği üzere eski analog kameralar için otomatik diyafram maduna özel A-M butonu vardır. Artık günümüzde çok bir önem atfetmese de belki vintage hastası arkadaşlar işin de çok kullanışlı olacaktır.
Kendine has geçişsiz (duraksız) diyafram tasarımı ve yine kendine has bokeh yapısına ilave en açıkta keskin iyi renkler üretmesiyle kesinlikle denenmesi gereken bir lens olarak düşünüyorum Petri 55mm f1.8 i. en yakın netleme mesafesi bana göre oldukça uzun olsa ve bu hali ile makroya izin vermese de dolabımdaki yerini aldı.